30 lat innowacji

W lipcu 30-lecie obchodził Fliegl, znany niemiecki producent naczep i przyczep.

Przedsiębiorstwo powstałe w Triptis, w Turyngii, na terenie byłej Niemieckiej Republiki Demokratycznej bardzo się rozwinęło i stosuje w swoich pojazdach wiele ciekawych rozwiązań.

         Wspominamy o Niemieckiej Republice Demokratycznej (NRD) nieprzypadkowo, bo założyciel Helmut Fliegl pochodzi z zachodniej części państwa, z Bawarii. Jego rodzina wytwarza tam sprzęt i pojazdy rolnicze, pod marką Fliegl Agratechnik. 22-letni wówczas Helmut miał odwagę zaczynać biznes na wschodzie świeżo zjednoczonego kraju. Kupił zakład naprawy sprzętu rolniczego. Początkowo produkował przyczepy rolnicze i budowlane. Naczepami i przyczepami do ciężkiego transportu zainteresował się w połowie lat 90. Jednym z przełomowych wydarzeń było w 2005 r. otwarcie drugiego, znacznie większego zakładu, zbudowanego od podstaw. Zawsze swego rodzaju miarę rozwoju stanowi wzrost zatrudnienia, w tym przypadku z 30 do ponad 500 osób, oczywiście przy nieporównanie większym stopniu automatyzacji produkcji.

Helmut Fliegl opisuje swoje pierwsze targi IAA w 1992 r. jako największą przygodę – „byliśmy zieloni”. A jednak w tym samym roku pojawiła się na rynku pierwsza innowacja firmy, zrazu potraktowana przez konkurencję  uśmiechami. Była to naczepa niskopodwoziowa z prostą platformą, która może przewozić maszyny i pojazdy budowlane, a także materiały budowlane, elementy lub pojemniki. W praktyce model P zaimponował nie tylko klientom. Inni producenci wkrótce będą przedstawiać podobne pojazdy.

W ciągu trzech dekad Fliegl wypracował silną pozycję w branży pojazdów użytkowych i wprowadził szereg innowacji. Oprócz takich klasyków, jak wypróbowany i przetestowany system zamykania i otwierania drzwi I-Lock, trzeba wymienić zsuwany dach Blitz oraz wywrotkę Stone Master z systemem Drive On. I na tej naczepie się skupimy.

 

Z ramą Curved Frame

Pojazdy dla branży budowlanej muszą sprostać wielu wymaganiom. Fliegl spełnia te wymagania wręcz elegancko w naczepie wywrotce Stone Master. Stożkowa (po niemiecku konische) mulda, wykonana ze stali Hardox HB 450 została optymalnie dopasowane do podwozia „Curved” z pochyloną ścianą przednią. Zaokrąglona, przednia część ramy zwiększa jej wytrzymałość i elastyczność przez optymalne połączenie sił działających pionowo z równomiernym ich odprowadzaniem do płyty sprzęgu siodłowego. Ta kombinacja zapewnia wysoką stabilność, a jednocześnie bardzo dobry rozkład masy.

Ponadto ze względu na stożkową konstrukcję muldy wymagany jest mniejszy kąt nachylenia, aby zapewnić optymalne opróżnianie ładunku. Stożkowa mulda rozszerza się ku tyłowi, co ułatwia pozbycie się przywierającego ładunku, a także redukuje opór powietrza. Bok ma wysokość tylko 1.450 mm. W ten sposób osiągnięto niski środek ciężkości. Niska wysokość ułatwia załadunek z boku, a górna krawędź nie wystaje ponad ciągnik, co znacznie zmniejsza zużycie paliwa. Pomimo bogatego wyposażenia i pojemności ok. 25 m sześc. pojazd waży tylko ok. 5500 kg, jest jednym z najlżejszych w tym segmencie.

Naczepy wywrotki z nadwoziem stalowym są zawsze używane, gdy wymagana jest optymalna ładowność w połączeniu z pracą w trudnym terenem i wymagającymi ładunkami, takimi jak gruz lub pozostałości po wyburzeniach.

 

Inteligentne przenoszenie ciężaru

Opatentowany Drive On to stabilizator wywrotu (kiprowania) ze wspomaganiem ruszania. Gdy mulda jest ustawiona pionowo, dwie mocne metalowe podpory tworzą stabilne połączenie między ostatnią osią a ramą. W ten sposób są absorbowane boczne ruchy kołysania. System przejmuje również funkcję ustalania wysokości, co ułatwia np. przenoszenie asfaltu na rozściełacz. Gdy opróżniona mulda przesunie się w dół, podpory automatycznie wracają do pozycji spoczynkowej. Zdaniem Fliegla Drive On jest znacznie skuteczniejszy, lżejszy i bardziej przyjazny dla środowiska niż wszystko, co do tej pory opracowano. Dzięki Drive On podczas wywrotu, 2,8 t ciężaru naczepy jest przenoszone na oś napędową ciągnika. Odpowiada to ponad 10 proc. masy naczepy. Z kolei podczas ruszania nawet 6,7 t masy naczepy trafia na oś napędową ciągnika, zwiększając jej docisk. Odpowiada to ponad 25 proc. masy naczepy. I jeszcze jedna zaleta: bardzo lekkie rozwiązanie (tylko 26 kg) działa całkowicie bez oleju hydraulicznego – nie mogło być bardziej przyjazne dla środowiska.

 

Prawdziwa błyskawica

Blitz (po niemiecku: błyskawica) to doskonały, płynnie działający dach przesuwny w naczepach kurtynowych, wykonany ze stali, a nie z plastikowego materiału. Ewentualne wygięcia stalowych elementów przez wózek widłowy podczas rozładunku lub załadunku można łatwo usunąć. Praktyczne zalety to: 25-procentowa oszczędności czasu otwierania i zamykania, 39 cm więcej górnej przestrzeni załadunkowej, dzięki innowacyjnym stalowym łącznikom dachu, które precyzyjnie i niezawodnie utrzymują dach w pozycji otwartej oraz 10 kg mniej masy niż w konwencjonalnych konstrukcjach.

 

Sprawny I-Lock

I-Lock, opatentowane rozwiązanie techniczne Fliegla, pozwala na szybkie otwarcie i zamknięcie drzwi naczepy kurtynowej w każdych warunkach terenowych. Co warto podkreślić i przypomnieć, system ten ma dożywotnią gwarancję producenta. Można połączyć go z kolejnym patentem Fliegla, mianowicie z systemem Safe Lock. To elektroniczny alarm, który powiadomi użytkownika o włamaniu do naczepy za pomocą urządzeń mobilnych.

 

T&M nr 7-8/2021

Tekst: Jacek Dobkowski

Add comment

Security code Refresh

              Obejrzyj online    OBEJRZYJ ONLINE