Elektrycznie, na chłodno

Naczepa Schmitz Cargobull S.KOe, chłodnia z elektrycznym agregatem i osią z generatorem trafiła na testy.

Przedstawiciele wypożyczalni TIP, dostawca usług logistycznych Cornelissen i sieć handlowa Albert Heijn chcą dzięki niej bezemisyjnie i cicho dostarczać towary do supermarketów Albert Heijn w Holandii.

Przekazanie pojazdu odbyło się w siedzibie Schmitz Cargobull w Vreden. S.KOe COOL SMART z „elektryczną osią” i elektrycznym agregatem chłodniczym ze zintegrowaną energoelektroniką to nowczesna naczepa, której jednostka (S.CUe) jest przeznaczona do bezemisyjnego chłodzenia i ogrzewania ładunku (moc grzewcza sięga 9100 W). Wykorzystana zostanie na potrzeby firmy Albert Heijn, będącej częścią globalnej grupy Ahold Delhaize. Firma jest  liderem na rynku sprzedaży detalicznej żywności w Holandii, a markę wyrobiła sobie m.in. dzięki innowacyjnym i zrównoważonym rozwiązaniom transportowym, stosowanym w dystrybucji do supermarketów. TIP to z kolei niezależna od producenta wypożyczalnia i zintegrowany dostawca usług dla branży transportowej i logistycznej (120 lokalizacji w 18 krajach Europy i Kanadzie, duża liczba partnerów serwisowych, zwarta sieć oddziałów i warsztatów). Jej oferta dotyczy usług związanych z całym cyklem życia pojazdu; od zakupu, konserwacji i naprawy po odsprzedaż używanych jednostek. Trzecie „ogniwo” stanowi Cornelissen, firma działająca od ponad dziewięciu dekad, a proponująca inteligentne rozwiązania transportowe. Obejmują one również magazynowanie, gospodarkę paletami i systemy klimatyzacyjne.

         - Wybraliśmy ten pojazd, ponieważ większość naszego transportu dotyczy  śródmiejskiego ruchu. Obsługujemy trasy między różnymi centrami dystrybucyjnymi. W centrach wielu holenderskich miastach transport dystrybucyjny charakteryzuje się „strefami zerowej emisji”. Rozwiązanie z całkowicie elektryczną skrzynią chłodniczą S.KOe pozwala bez problemu kontynuować jazdę w centrach miast z elektryczną lodówką, w połączeniu z bezemisyjnym ciągnikiem siodłowym - wyjaśnia Peter Leegstraten, Transport Manager Expertise.

S.KOe  posiada m.in. zelektryfikowaną oś Schmitz Cargobull, która odzyskuje energię podczas procesu hamowania, a tym samym skraca czas ładowania akumulatora za pośrednictwem sieci energetycznej. Pojazd z osią zelektryfikowaną ładuje akumulator już w trakcie jazdy, dzięki czemu czynność tę w centrum dystrybucji można albo całkowicie pominąć, albo przynajmniej znacząco skrócić. Tym samym skróceniu ulega też czas przerw w eksploatacji pojazdu.

Z pojazdem standardowo zintegrowano system telematyczny TrailerConnect. Może być używany do monitorowania stanu naładowania akumulatora, informowania o dostępnym zasięgu i pozostałym czasie ładowania.

 

T&M nr 7-8/2021

Tekst: Michał Jurczak

              Obejrzyj online    OBEJRZYJ ONLINE