Uta listopad

loga na www miedzy banery

1150x300 Mercedes

loga na www miedzy banerybp 2024 karta bp Plus Aral 1170x300px 3

loga na www miedzy banery

Prometeon luty

Oleje Klimowicz banner

loga na www miedzy banery

Kaessbohrerloga na www miedzy banery

Oleje Klimowicz banner 2

Scania „Zawsze na czele”

20,8 litra na setkę - zrobiliśmy to! Zapewne wielu trakerów w to nie uwierzy, ale udało się nam zejść poniżej 21 litrów podczas jazdy próbnej nową Scanią R450.

 

Podczas przeprowadzonych na początku maja testów prasowych  pojazdów Scania nowej generacji w programie „Zawsze na czele”, najniższe spalanie zestawu wyniosło zaledwie 20,8 l/100 km! Taki wynik uzyskał  Zbigniew Majerowski, dziennikarz z redakcji miesięcznika „Trucks&Machines”, autor tej publikacji.

W wietrzny dzień (12 maja) załadowanym (36 ton) zestawem, prowadzonym przez ciągnik R450, pokonaliśmy około 300-kilometrową trasę, wiodącą z Białej Panieńskiej (gm. Rychwał) drogą krajową nr 25, przez Kalisz, następnie DK 12, ekspresową S8, autostradą A1 (okolice Łodzi), A2 i DK25 do punktu startu. Sporo straciliśmy podczas przejazdu przez Kalisz, gdzie średnie spalanie wzrosło do 27 l/100 km, ale odrobiliśmy to potem na trasie. Kluczem do sukcesu okazał się tempomat przewidujący, który warto było włączać przy każdej nadarzającej się okazji. System utrzymuje równą prędkość, ale nie za wszelką cenę, pozwalając zwalniać pojazdowi przed szczytem podjazdu, skoro na zjeździe rozpędzi się on własną bezwładnością. Trzeba jednak kontrolować sytuację na drodze, przewidywać i wyłączać tempomat, kiedy zbliżaliśmy się np. do wolno jadącego ciągnika rolniczego, czy do obszaru zabudowanego.

Oszczędnej jeździe sprzyja nowe oprogramowanie zautomatyzowanej skrzyni biegów – o ile w poprzedniej wersji na łagodnym podjeździe mogła zredukować bieg na 11, to w nowym wydaniu potrafi utrzymać najwyższe przełożenie (12) dłużej. Poza tym szybciej zmienia biegi. Niekiedy warto manualnie zmienić bieg na wyższy – rozpędzanie jest wówczas mniej dynamiczne, ale paliwa z baku ubywa też mniej.

Żeby wszystko było jasne – spieszący się kierowca nie byłby w stanie osiągnąć takiego wyniku. My nie przekraczaliśmy dopuszczalnych przepisami prędkości.

W podobnym teście w ubiegłym roku udało się nam uzyskać imponujący  wówczas wynik na 540 km trasie (Poznań-Piła-Szczecin-Gorzów Wielkopolski-Poznań) - 23,47 l/100 km. Trudno było przypuszczać, że po modernizacji ciągniki Scanii osiągną aż taki postęp w ekonomice jazdy, choć producent zadeklarował, że palą mniej o 5 proc. w porównaniu z wcześniejszym  modelem Streamline. Jednak liczby mówią same za siebie.

 

Program „Zawsze na czele” zdaje egzamin

„Zawsze na czele” to program Scania skierowany do klientów w Polsce, realizowany od 1,5 roku. W tym czasie wzięło w nim udział 56 firm transportowych. Od kwietnia 2017 roku właściciele firm i kierowcy mogą testować pojazdy Scania nowej generacji. Wszystkie samochody są wykorzystywane do zadań typowych dla floty firmy.

Nie ma lepszego sposobu na sprawdzenie, czy pojazd spełni oczekiwania użytkownika i przedsiębiorcy niż przekonanie się, jak działa w praktyce. Udział w programie „Zawsze na czele” daje właścicielom firm transportowych okazję do przekonania się, jakie są możliwości pojazdów, usług i systemów Scania w zakresie ograniczenia zużycia paliwa i bezpiecznej jazdy.

W ramach „Zawsze na czele” firma transportowa otrzymuje do dyspozycji zestaw drogowy z wykwalifikowanym trenerem ekonomicznej jazdy, który wspiera kierowcę przez dwa tygodnie. Pierwszy tydzień to jazda trenera Scania w pojeździe z kierowcą firmy. W drugim tygodniu w ramach coachingu kierowca może utrwalić zdobytą wiedzę i wdrożyć ją do codziennej pracy. Przynosi to efekt w postaci niższych kosztów związanych z eksploatacją pojazdu.

– Uczestnik programu „Zawsze na czele” wyrusza w jedną z typowych, realizowanych zwykle przez siebie tras. Jednak ten kurs jest wyjątkowy, ponieważ zadanie nie ogranicza się wyłącznie do przewiezienia ładunku, ale również ma na celu poprawienie techniki jazdy i wykorzystanie całego potencjału drzemiącego w pojeździe oraz w usługach Scania – komentuje Paweł Paluch, dyrektor ds. marketingu i komunikacji Scania Polska S.A.

 

Nowe pojazdy i opony

Od 2017 roku w ramach programu „Zawsze na czele” eksperci Scania udostępniają do testów cztery zestawy. W testowej flocie znajdują się dwa ciągniki Scania nowej generacji R450 A4×2NA, jedno podwozie nowej generacji z zabudową przestrzenną R450 B6×2*4LB oraz jeden ciągnik Scania Streamline R450LA4×2MEB.

Partnerami kampanii są firmy: Wielton, Wesob/Wecon i Michelin.

Wielton jest pionierem pod względem wprowadzania nowoczesnych technologii produkcji w branży naczepowej. Grupa od lat rozwija własną myśl technologiczną, optymalizuje proces produkcyjny i wprowadza nowości techniczne.

– Wielton nieustannie dąży do tego, by produkowane pojazdy spełniały wymagania i oczekiwania klientów, dlatego po raz kolejny bierzemy udział w programie „Zawsze na czele”. W tym roku przekazaliśmy do testów najnowszy model naczepy z aluminiową ścianą przednią, tylnym portalem oraz nową konstrukcją dachu. Wszystkie te elementy wpływają na łatwiejszą obsługę pojazdu i komfort pracy kierowcy – podkreśla Piotr Ogrodowicz, dyrektor działu sprzedaży  Wielton SA.

Ponadto zestawy biorące udział w programie zostały wyposażone w opony innowacyjnej generacji Michelin X LINE Energy, posiadające klasę AAA oporów toczenia.

– Gama opon Michelin X LINE Energy gwarantuje rzeczywiste oszczędności paliwa w transporcie dalekobieżnym. Dzięki nim zestaw składający się z ciągnika siodłowego i naczepy i używany w transporcie dalekobieżnym może zaoszczędzić nawet 1 litr paliwa na 100 kilometrów bez utraty trwałości ogumienia – komentuje Ewa Konopka, rzecznik prasowy Michelin Polska.

 

„Zawsze na czele” w liczbach

Od sierpnia 2015 roku, czyli momentu rozpoczęcia programu, pojazdy ciężarowe poprzedniej generacji biorące udział w akcji pokonały łącznie blisko 345 tys. km. Średnie zużycie paliwa dla wszystkich pojazdów Scania wyniosło wówczas jedynie 24,10 l/100 km. W nowej odsłonie programu pojazdy Scania nowej generacji mogą uzyskać jeszcze większe oszczędności paliwa, sięgające nawet 5 proc.

– Realizacja i wyniki programu „Zawsze na czele” okazały się ogromnym sukcesem. Jako dowód może posłużyć fakt, że gros firm, które nigdy nie miały pojazdów Scania w swojej flocie, zdecydowało się na ich zakup. Cieszymy się też, że tak duża liczba przedstawicieli różnych firm transportowych miała okazję przekonać się, że nasze rozwiązania przynoszą realne oszczędności – dodaje Stefan Przeniosło, kierownik ds. projektów marketingowych Scania Polska S.A.

Scania „Zawsze na czele” to kampania skierowana do klientów, której głównym celem jest pokazanie jak duże oszczędności podczas realizowania zadania transportowego mogą przynosić rozwiązania Scania, czyli rozbudowane usługi, systemy i pojazdy Scania.

Więcej informacji o programie można znaleźć na stronie: http://zawszenaczele.pl/.

T&M nr 5/2017

Tekst: Zbigniew Majerowski

 

 

<pozostałe podpisy po wybraniu fotek>

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE