Lepsza jakość

Na polskim rynku nadal dominuje ogumienie regionalne, natomiast udział marek o wysokiej i bardzo wysokiej jakości osiąga już poziomy porównywalne z Europą Zachodnią.

 

         O ile w całym ubiegłym roku kupiliśmy w Polsce nieco ponad 800 tys. opon, o tyle w okresie styczeń – czerwiec br. ponad 450 tys., konkretne liczby prezentujemy w tabeli. Dane otrzymaliśmy od Piotra Sarneckiego, dyrektora generalnego PZPO, Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego. Piotr Sarnecki zaznacza, iż nie ma w tych zestawieniach produktów pochodzących z Chin. Udział chińskiego ogumienia jest szacowany na około 15 proc. Pomijając towar made in China, opony wysokiej i bardzo wysokiej jakości tworzą już 77 proc. polskiego rynku (premium 40 proc., quality / value 37 proc.).

 

Dobre regionalne

Może natomiast zastanawiać ponad 80-procentowy udział opon regionalnych. Jesteśmy wszak potęgą na transportowym, europejskim rynku, dlatego więcej powinno sprzedawać się ogumienia autostradowego? Eksperci z oponiarskich koncernów tłumaczą to m.in. tym, że jedna trzecia polskich firm regularnie wykonuje usługi w transporcie dalekobieżnym, a pozostałe świadczą mix usług w transporcie międzynarodowym i krajowym. Udział opon z segmentu dalekobieżnego to wypadkowa pracy pojazdów właśnie na trasach dalekobieżnych. Poza tym do wielu tras i rodzajów transportu opona regionalna będzie lepiej dopasowana. Dlatego nowoczesne modele, jak Continental Eco Regional są przystosowane do ruchu stricte regionalnego, ale zarazem charakteryzują się obniżonymi oporami toczenia i zużyciem paliwa osiągalnym wcześniej tylko w oponach przeznaczonych na autostrady.

 

Zaczyna się od wyboru

Długie życie opony rozpoczyna się jeszcze na etapie jej wyboru, ponieważ często kluczowe znaczenie ma dobór rodzaju bieżnika do charakterystyki transportu. Jak przekonuje Krzysztof Otrząsek, dyrektor działu sprzedaży flotowej Continental Opony Polska, pomocne mogą być dane z tysięcy pojazdów monitorowanych w ramach sieci Conti 360. Ale sama opona to tylko jeden z elementów zapewnienia mobilności floty. Równie ważne są usługi, monitorowanie stanu ogumienia oraz zarządzanie ogumieniem. Po zamontowaniu opony należy przede wszystkim o nią dbać. Absolutna podstawa to zapewnienie odpowiedniego ciśnienia. Można to robić ręcznie lub korzystać z rozwiązań cyfrowych.

– Warto również okresowo sprawdzać oponę pod kątem nieregularnego zużycia, ewentualnych uszkodzeń mechanicznych czy utraty ciśnienia z powodu nieszczelnego zaworu – wylicza Krzysztof Otrząsek. – Jeśli takie sprawdzenie odbywa się regularnie, na przykład w ramach sieci Conti 360, to osoby zarządzające mają pełny obraz sytuacji ogumienia we flocie. Przy okazji takich wizyt podejmowane są również decyzje o rotacji opon, jeśli wpłynie to pozytywnie na ich przebieg.

Istnieją w Polsce firmy posiadające własne, bardzo dobre zaplecze techniczne, z doświadczoną kadrą, samodzielnie obsługujące ciężarowe ogumienie. Jednak dopiero uzupełnienie bazy ogólnoeuropejską siecią, czy włączenie jej do takiej sieci, otwiera zupełnie nowe możliwości skalowania biznesu. Bez poświęcania jakości czy utraty kontroli możemy operować w zasadzie w całej Europie.

– Mamy przyjemność współpracować z klientami, którzy w 100 procentach polegają na naszej sieci warsztatów Conti 360, jak i z takimi, którzy uzupełniają nimi własne zasoby – dodaje dyrektor Otrząsek.

 

Total Mobility

Inny przykład kompleksowej obsługi stanowi Goodyear Total Mobility. Ofertę tę można dostosować do indywidualnych potrzeb każdej firmy transportowej. Podstawą są trzy filary: ogumienie premium, proaktywne rozwiązania w zakresie zarządzania oponami (Proactive Solutions, Fleet Online Solutions, Service Line 24h i koncepcja wielu żyć opony) oraz ogólnoeuropejska sieć serwisowa Truck Force. Co to jest ogumienie premium wiadomo, tak samo jak powszechnie znana jest sieć Truck Force, skupmy się przeto na propozycjach proaktywnych.

Proactive Solutions zapewnia monitorowanie opon w czasie rzeczywistym i identyfikowanie potencjalnych problemów, zanim się pojawią. Jednym z elementów jest TPMS umożliwiający stały pomiar ciśnienia i temperatury w każdej z opon ciężarowego zestawu. W skład Proactive Solutions wchodzi również wbudowany w podłoże czytnik najazdowy Drive-Over-Reader. Mierzy on automatycznie głębokość bieżnika, ciśnienie w oponach, obciążenie osi i całkowitą masę pojazdu w momencie najazdu na płytę wyposażoną w czujniki. Od Janusza Krupy, menadżera marketingu ds. opon użytkowych w Goodyear Polska dowiedzieliśmy się, że czytniki Drive-Over-Reader są już w kilku firmach na terenie naszego kraju.

W połowie zeszłego roku zostało wprowadzone rozwiązanie Fleet Tracker, aby wspierać floty i serwisy w sprawniejszym i skuteczniejszym zarządzaniu wszystkimi zasobami, w tym naczepami. Jest to urządzenie zasilane bateryjnie, które umożliwia kierownikom flot śledzenie pojazdów na drodze nawet w odległych lokalizacjach oraz zapewnia pełny przegląd historii przejazdów każdej wyposażonej w nie naczepy.

– Dzięki narzędziu Fleet Tracker można szczegółowo monitorować przebieg i ustalić właściwy moment na wymianę, pogłębianie lub regenerację opon, a tym samym wydłużyć ich eksploatację – zachwala Janusz Krupa z Goodyear Polska.

Ważnym elementem Goodyear Total Mobility jest Fleet Online Solutions – internetowy system do zarządzania flotą, który przechowuje informacje na temat opon poszczególnych firm, zawiera kluczowe wskaźniki efektywności (KPI) oraz narzędzia do opracowywania raportów w celu zwiększenia wydajności przewozów i rentowności firmy transportowej. Przedstawiciel przewoźnika ma ciągły dostęp do szczegółowych informacji i rozbudowanego raportowania, które dają pełną kontrolę nad zarządzaniem oponami we flocie zarówno z poziomu komputera, jak i laptopa, tabletu, smartfona.

 

Kolejne życia

Ogumienie wysokiej i bardzo wysokiej jakości jest technicznie i technologicznie przystosowane do kolejnych żyć, czyli do pogłębiania i do bieżnikowania. Goodyear szacuje, że koncepcja wielu żyć pozwala na obniżenie – nawet o 30 procent – całkowitego kosztu użytkowania opon, a dodatkowo przynosi korzyści środowisku naturalnemu, m.in. mniejszą emisję dwutlenku węgla związaną z wytwarzaniem nowych opon.

 

Rynek opon ciężarowych, 2018-21

Rok 2018

819.424

Regionalne

 79,74 proc.

Autostradowe

 11,50 proc.

On/Off road

   6,52 proc.

Miejskie

   1,69 proc.

Zimowe

   0,55 proc.

Rok 2019

789.280

Regionalne

 80,29 proc.

Autostradowe

 10,91 proc.

On/Off road

   6,56 proc.

Miejskie

    1,69 proc.

Zimowe

   0,55 proc.

Rok 2020

808.967

Regionalne

 81,00 proc.

Autostradowe

 10,50 proc.

On/Off road

   6,3 proc.

Miejskie

    1,70 proc.

Zimowe

    0,50 proc.

Półrocze 2021

451.189

Regionalne

 82,10 proc.

Autostradowe

   9,90 proc.

On/Off road

   6,30 proc.

Miejskie

    1,50 proc.

Zimowe

    0,20 proc.

Źródło: Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego (PZPO)

(tabelka 2)

Półrocze 2021, podział na osie

Liczba

Udział

Napędzana (drive)

154.418

34,2 proc.

Naczepowa (trailer)

153.704

34,1 proc.

Sterująca (steer)

143.067

31,7 proc.

Źródło: Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego (PZPO)

 

T&M nr 9/2021

Tekst: Jacek Dobkowski

Add comment

Security code Refresh

              Obejrzyj online    OBEJRZYJ ONLINE