Uta listopad

loga na www miedzy banery

1150x300 Mercedes

loga na www miedzy banerybp 2024 karta bp Plus Aral 1170x300px 3

loga na www miedzy banery

Prometeon luty

Oleje Klimowicz banner

loga na www miedzy banery

Kaessbohrerloga na www miedzy banery

Oleje Klimowicz banner 2

Po prostu twardziel

T-Way jest przeznaczony do najcięższych warunków pracy, przykładowo na budowach czy w kamieniołomach.

Stanowi ostatni element gamy Way, po S-Way, S-Way Natural Power, X-Way. Internetowa prezentacja modelu T-Way okazała się ciekawa, dynamiczna, sugestywna. Przebiegała z tłumaczeniem polskiego lektora, co przy fachowej terminologii nabiera tym większego znaczenia. T-Way, następca Trakkera, to podwozia pod zabudowę i ciągniki siodłowe. O ich możliwościach i zaletach opowiadali: Thomas Hilse, prezes IVECO; Luca Sra, dyrektor operacyjny IVECO Truck Business Unit; Carmelo Impelusso, dyrektor handlowy IVECO na Europę.

 

Odpowiednio przystosowany    

Litera T z nazwy została na użytek polskich dziennikarzy rozwinięta jako „twardziel”, po angielsku też by się zgadzało, T jak „tough”. Co składa się na tę twardość? Przede wszystkim T-Way wyróżnia się terenową dzielnością i wytrzymałością. Podłużnice ramy charakteryzują się grubością 10 mm, są w stanie znieść najwyższy w segmencie moment zginający 177 kNm. Przednia oś ma nośność do 9 ton. Dla maksymalizacji siły i osiągów w tylnej osi standardowo zostały zastosowane zwolnice w piastach kół. Nowe, wzmocnione tylne zawieszenie z podwójnymi osiami optymalizuje masę pojazdu (325 kg mniej od Trakkera), poprawia dzielność w terenie, dzięki lepszemu prześwitowi poprzecznemu i kątowi zejścia. Managerowie włoskiej marki podkreślali także wydajność układu hamulcowego, zatrzymanie z 60 km/h zajmuje tylko 21 m.

W porównaniu z Trakkerem rozszerzono ofertę rozstawów osi, co czyni model T-Way jeszcze łatwiejszym w zabudowie, bez potrzeby modyfikacji podwozia. Do wyboru pozostają trzy rozstawy: 4 m, 4,2 m oraz 4,5 m. Powiększyła się także oferta przystawek odbioru mocy. 2300 Nm, tyle wynosi największy moment obrotowy przekazywany za pośrednictwem przystawki. Chodzi o przystawkę wysokiej wydajności Sandwich PTO umieszczoną pomiędzy silnikiem a skrzynią biegów. Architektura elektryczno-elektroniczna Hi-Mux została przebudowana.

 

Napędy i skrzynie

Trzeba przyznać, iż klient będzie mógł wręcz przebierać w konfiguracjach napędu: 6x4 w podwoziach i ciągnikach, 8x4 w podwoziach, na wszystkie koła 4x4 lub 6x6 w podwoziach i ciągnikach oraz 8x8 w podwoziach. W podwoziach i ciągnikach 6x4 jest oferowany hydrostatyczny napęd Hi‑Traction. Działa do prędkości 25 km/h i jest aktywowany automatycznie, w celu zapewnienia dodatkowego, hydraulicznego napędu przednich kół w razie potrzeby. Ma on znaczną przewagę nad konwencjonalnym rozwiązaniem pod względem zużycia paliwa i masy. Przyczynia się do oszczędzania oleju napędowego w trakcie zadań transportowych wymagających tylko okazjonalnego napędu na przód.

Silniki są znane z innych IVECO, sprawdzone jednostki Cursor, 13-litrowa może rozwijać do 510 KM, a więc 10 KM więcej niż w Trakkerze. W lżejszych pojazdach występuje Cursor 9-litrowy.

Jednostki te współpracują z 12- lub 16‑biegowymi, zautomatyzowanymi przekładniami Hi‑Tronix, które teraz mają nowe funkcje opracowane specjalnie z myślą o mobilności w trudnym terenie. Tryb rozkołysania pojazdu ułatwia odzyskanie przyczepności na śliskim, tryb pełzania umożliwia poruszanie się z minimalnymi prędkościami. Hill Holder pomaga w utrzymaniu pojazdu na wzniesieniu, w trakcie ruszania. Z kolei na odcinkach szosowych może przydać się system Hi‑Cruise. W jego skład wchodzi przewidujący tempomat, który steruje zmianą biegów oraz funkcja eco‑roll pozwalająca wykorzystać bezwładność pojazdu przy zjazdach. Dzięki nowym algorytmom skrzynie Hi-Tronix zapewniają doskonale dobrane zmiany biegów w każdej sytuacji – zachwala IVECO.

 

Kabiny, elektronika

Kabina dzieli rozwiązania funkcjonalne i estetyczne z pozostałymi modelami serii Way, wyróżniając się podobnie smukłymi i aerodynamicznymi liniami. Włoskie auta zazwyczaj prezentują się efektownie, również użytkowe.  Kabina dostępna w dwóch wersjach — krótkiej AD i długiej AT z dachem standardowym lub podwyższonym — jest funkcjonalna. Ułatwia codzienną pracę kierowcy dzięki rozwiązaniom poprawiającym widoczność, chroniącym przed zabrudzeniami oraz upraszczającym czynności przeglądowe i naprawcze.

Standardowe wyposażenie stanowi moduł Connectivity Box. System łączności umożliwia zdalne monitorowanie parametrów każdego pojazdu w dowolnym czasie przez menedżera floty, w celu zapewnienia maksymalnej efektywności, umożliwia telediagnostykę i konserwację predykcyjną. Jest to przewidywanie napraw, funkcja IVECO Control Room wykrywa potencjalne usterki. Dzięki temu unika się nieplanowanych przestojów pojazdów.

 

Tradycje także sportowe

Na samym początku wydarzenia online odwołano się do tradycji, do takich modeli jak IVECO 682, Fiat 300 PC, Magirus 330, IVECO Eurotrakker i Trakker. Przypomniano sukcesy w rajdach terenowych, przede wszystkim Włocha Massimo „Miki” Biasiona na Eurocargo 4x4 oraz Holendra Gerarda de Rooya, zwycięzcy Dakaru w latach 2012 i 2016 na Powerstarze 4x4. Od siebie musimy dodać, że w triumfującej załodze Holendra, jako mechanik jechał nasz rodak, Dariusz Rodewald.

 

T&M nr 5/2021

Tekst: Leon Bilski      

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE