Nieduży rynek ważnych maszyn
Równiarki służą głównie do profilowania podłoży pod nawierzchnie dróg, lotnisk, rowów i poboczy, jak również do wyrównywania nasypów.
Stosowane są również w procesie stabilizacji, do mieszania materiałów drogowych, do zrywania starej nawierzchni. Popyt na równiarki jest dość stabilny, choć znacznie mniejszy niż ma to miejsce w przypadku innych maszyn budowlanych.
Niewiele się zmienia jeśli chodzi o preferencje zakupowe. Na rodzimym rynku najpopularniejszymi pozostają równiarki o kilkunastotonowej masie. Większość oferowanych równiarek to maszyny uniwersalne, poza budową dróg i autostrad, z powodzeniem używane są do skarpowania, spychania, zrywania i wyrównywania czy odśnieżania.
Siła i …koszty
Podstawowym walorem równiarek jest dla użytkowników ich wydajność, a ta wynika m.in. z zastosowanej jednostki napędowej. Silnik Komatsu GD675-6 dysponuje ponad 220-konną mocą, osiągając maksymalną wydajność przy relatywnie niskich obrotach, co w przypadku równiarki ma kluczowe znaczenie. Sojusznikiem operatora jest system Dual Mode, dzięki któremu ma on przez cały czas do dyspozycji pełen zakres możliwości maszyny, nie musi się obawiać jej „zdławienia” na wyższym biegu podczas równania nawet bardzo trudnego gruntu. Nad wszystkim czuwa elektronika, dobierając przełożenia tak, aby równiarka była maksymalnie wydajna i oszczędna. Komatsu deklaruje, że nowy silnik ma o 15 proc. mniejszy apetyt na paliwo, co przy ciągłym wykorzystaniu maszyny przekłada się na znaczące ograniczenie kosztów. Oprócz filtra DPF zastosowano układ oczyszczania spalin SCR, zawór EGR i turbosprężarkę ze zmienną geometrią łopatek. Precyzję pracy gwarantować ma wyjątkowo duży rozstaw osi.
Dość niedawno na rynek trafiły równiarki CASE Construction Equipment. W firmie EWPA (diler CASE Construction w zachodniej części Polski) przypominają, że podczas ubiegłorocznego Intermatu w Paryżu, przedstawiono nową serię, obejmującą modele 13- i 16-tonowe. - Połączenie wysoko wydajnych silników wyposażonych w wiodącą na rynku technologię Hi-eSCR, transmisji Ergopower, dobrej sterowności podczas wykonywania precyzyjnych zadań, a także bardzo dużej wygody operatora, sprawia, iż można łatwo zrozumieć, dlaczego równiarki z serii C są tak chętnie wybierane przez wykonawców i wypożyczalnie w całej Europie – powiedział Massimiliano Sala (CASE). Opatentowana technologia Hi-eSCR, opracowana przez FPT Industrial pozwala spełnić wymogi normy emisji spalin Tier 4 Final korzystając jedynie z selektywnej redukcji katalitycznej tlenków azotu, eliminując potrzebę stosowania układu recyrkulacji spalin (EGR). Przekłada się to m.in. na wyższą moc silnika oraz większy moment obrotowy, a także na ograniczenie zużycia paliwa.
W przypadku maszyn CAT serii M2 (120M2/120M2 WD) zastosowano m.in. elektroniczne sterowanie prędkością obrotową silnika. Przełącznik umożliwia wybór ręcznego lub automatycznego trybu sterowania, zależnie od rodzaju wykonywanej pracy i preferencji operatora. Automatyczny powrót ramy z dowolnego położenia do pozycji wyprostowanej następuje po naciśnięciu jednego przycisku. Blokada mechanizmu różnicowego jest rozłączana na czas skrętu i załączana ponownie na czas jazdy na wprost. Uszczelniony czop osi utrzymuje w czystości łożyska i zapewnia smarowanie podzespołów olejem o niewielkiej gęstości. W pełni elektroniczny układ sterowania sprzęgłami (ECPC) optymalizuje modulację ciśnienia w sprzęgłach, zmiany biegów i kierunku jazdy są płynne, a obciążenie przekładni mniejsze. Funkcja sterowania prędkością obrotową silnika przy zmianie biegu ma zapewniać płynną zmianę kierunku i biegów bez korzystania z pedału jazdy manewrowej. Operator ma do dyspozycji osiem biegów do jazdy do przodu i sześć biegów wstecznych.
Polskim „rodzynkiem” w tym towarzystwie jest Mista. Produkuje równiarki w trzech klasach: lekkie RD130FHD, półciężkie RD165C, RD165H i ciężkie RD200C, RD200H. Najbardziej nowatorską jest RD130FHD. Hydrostatyka ułatwia przeniesienie napędu z silnika do kół poprzez eliminację skrzyni biegów, wałów napędowych. Opatentowanym rozwiązaniem jest układ obrotu lemiesza środkowego, siłą sprawczą obrotu są dwa siłowniki hydrauliczne umieszczone na obrotnicy, współpracujące z przekładnią zębatą. Możliwe jest pozycjonowanie lemiesza pod kątem 90 st. do podłoża z obydwu stron maszyny. W wyposażeniu opcjonalnym są lemiesze: przedni prosty zwykły i przedni prosty skrętny, zrywak tylny i spulchniacz montowany za przednią osią maszyny.
Wygodnie i komfortowo
Współczesne maszyny nie tylko muszą być wydajne, ale również łatwe w obsłudze i możliwie komfortowe. Nierzadko otrzymują laserową czy ultradźwiękową automatyczną niwelację, są także przystosowywane do współpracy z systemami automatycznej kontroli położenia lemiesza, opartymi na technologii GPS. Nabywcy coraz częściej decydują się na wyposażanie równiarek w laserowe systemy naprowadzające.
Konstruktorzy CAT 120 M2/120M2 WD podkreślają, że w porównaniu do konwencjonalnych dźwigni sterujących dwa elektrohydrauliczne dżojstiki zmniejszają ilość ruchów dłoni i nadgarstka o 78 proc. Sterowanie jest proste zarówno dla doświadczonych, jak i początkujących operatorów. Konsole sterujące są regulowane elektronicznie. Lewy dżojstik służy przede wszystkim do sterowania kierunkiem i prędkością jazdy. Odpowiada za obsługę układu kierowniczego, przegubu, powrót do pozycji centralnej, pochylanie kół, załączanie biegów, pracę lewego siłownika podnoszenia odkładnicy i sterowanie trybem ruchu swobodnego. Prawy służy głównie do sterowania funkcjami belki zaczepowej, obrotnicy i odkładnicy lemiesza. Odpowiada za obsługę prawego siłownika podnoszenia odkładnicy i sterowanie trybem ruchu swobodnego, przesuwanie i pochylanie odkładnicy lemiesza, obracanie obrotnicy, przesuwanie osi obrotnicy, elektroniczne sterowanie prędkością obrotową silnika oraz ręczne załączanie/rozłączanie blokady mechanizmu różnicowego. Kąt pochylenia dżojstika odpowiada kątowi skrętu kół. Specjalny mechanizm utrzymuje dżojstik w wybranej pozycji do czasu, aż operator zmieni kąt jego pochylenia. Czułość układu kierowniczego zmniejsza się automatycznie wraz ze wzrostem prędkości jazdy. Liczy się też łatwość wykonywania czynności serwisowych. Podkładki regulacyjne i opatentowane podkładki regulacyjne z wymiennymi wkładkami ciernymi można łatwo montować i wymieniać, co skraca czas przestojów i koszty operacyjne.
W przypadku równiarek CASE serii C, producent zwraca uwagę m.in. na płynną zmianę biegów, co zapewnia skrzynia Ergopower. Wygodne jest też to, że równiarki mogą być fabrycznie przystosowane do współpracy z wszystkimi najbardziej popularnymi markami układów sterowania lemieszem - umożliwia to instalację typu „podłącz i pracuj”.
Ukłonem w stronę operatorów i mechaników są stosowane w równiarkach drogowych Mista nowoczesne hydrodynamiczne skrzynie przekładniowe typu „powershift” (6/3 przełożenia, opcja pracy manualnej lub automatycznej). Podczas pracy maszyny do komputera zespołu wczytywane są dane na temat charakterystyki pracy całego układu napędowego, a skrzynia „dopasowuje się” do aktualnych warunków pracy. Dla operatora ważny jest też monitoring maszyn, umożliwiający szybką diagnostykę i obserwację ich stanu. Równiarki wyposażone są w układ zbierania danych (m.in. parametry pracy silnika, skrzyni przekładniowej i całej maszyny). Dostępny opcjonalnie interaktywny system monitoringu pozwala na zdalną kontrolę nad stopniem wykorzystania, wydajności, zużycia paliwa, śledzi również lokalizację maszyny. W równiarkach może zostać zamontowany automatyczny system kontroli pracy, realizowany za pomocą laserów, czujników ultradźwiękowych lub kombinacji tych elementów z wykorzystaniem technologii GPS lub optycznej (ATS). Wówczas wysyłane są sygnały do hydrauliki maszyny bez ingerencji operatora, który koncentruje się wyłącznie na utrzymywaniu właściwego kierunku jazdy. Obok hydraulicznego układu hamulcowego z wielotarczowymi hamulcami na koła tylnego mostu, każda równiarka Mista posiada hamulec awaryjny z akumulatorami, działający nawet przy wyłączonym silniku. Istnieje możliwość instalacji progresywnego układu centralnego smarowania z wbudowanym modułem kontrolno-sterującym, monitorującym hydraulicznie i elektronicznie. Należytą widoczność i pełen komfort obsługi zapewniać klimatyzowana kabina z amortyzatorami tłumiącymi drgania oraz podgrzewane lusterka zewnętrzne.
KRÓTKIE CHARAKTERYSTYKI POPULARNYCH RÓWNIAREK DROGOWYCH
CASE
Nowa seria równiarek obejmuje modele 13- i 16-tonowe, które są coraz chętniej stosowane w wielu krajach europejskich. Połączono w nich wysoko wydajne silniki, wyposażone w wiodącą na rynku technologię Hi-eSCR oraz transmisję Ergopower. Hi-eSCR pozwala spełnić wymogi normy emisji spalin Tier 4 Final korzystając jedynie z technologii selektywnej redukcji katalitycznej tlenków azotu, eliminując potrzebę stosowania układu recyrkulacji spalin (EGR). W najmniejszym wariancie (836C) do napędu maszyny o 12,5-tonowej masie wykorzystano silnik o mocy 138 KM, w maszynie o masie 16,5-tonowej (856C) stosowany jest silnik 173-konny. Oba modele oferowane są także w wariancie AWD. Równiarki mogą być fabrycznie przystosowane do współpracy z najbardziej popularnymi markami układów sterowania lemieszem (instalacja typu „podłącz i pracuj”).
CAT
Modele 120 M2/120M2 WD kontynuują tradycje wysokiej jakości równiarek samobieżnych marki CAT. Spełniają wymogi norm emisji Tier 4 Interim/Stage IIIB. Zastosowano blokadę mechanizmu różnicowego, jest rozłączana na czas skrętu i załączana ponownie na czas jazdy na wprost, co ułatwia pracę, obniża zużycie paliwa i chroni układ przeniesienia napędu. Modułowa oś tylna mocowana jest śrubami. Konstrukcja ułatwia obsługę techniczną i usuwanie zanieczyszczeń oraz dostęp do podzespołów mechanizmu różnicowego. Pedał jazdy manewrowej zapewnia precyzyjne sterowanie ruchem maszyny i sprawną modulację sprzęgieł, co ma zasadnicze znaczenie podczas pracy w niewielkich odległościach od przeszkód lub profilowania wykończeniowego. Elektronicznie regulowane konsole sterujące ułatwiają ustawienie dżojstików, aby operator pracował w komfortowych warunkach i dysponował optymalną widocznością.
HBM
Równiarki HBM sprzedawane są przez Full Maszyny Budowlane. HBM należy do światowych liderów produkcji równiarek drogowych. Firma powstała z połączenia dwóch zakładów: HBM (Halle) i Nobas (Nordhausen). Obie firmy mogą się wykazać długą tradycją budowy maszyn. Już od roku 1931 w Nordhausen były produkowane pierwsze traktory i koparki (wytwarzano je do 1990 r). W tym czasie w Halle, w latach 1956-1990 były produkowane przez HBM równiarki. W 1993 r. obie firmy przeszły w prywatne ręce Günter Papenburg AG i rok później zostały połączone w HBM GmbH. Najmniejszą z oferowanych obecnie maszyn jest 14-tonowa równiarka BG 120 TA-6, z silnikiem o mocy 139 KM, przeznaczona prace komunalne, drogi lokalne, osiedlowe, do odśnieżania. Największą jest 23-tonowa BG 240 TA-5 z silnikiem o mocy 234 KM, a przeznaczona budowa nowych dróg i autostrad (duże budowy), odśnieżanie, kopalnie odkrywkowe, równiarka mogąca pracować również jako spychacz.
KOMATSU
W ofercie Komatsu jest maszyna GD675-6 z 221-konnym Dieslem. Komatsu deklaruje, że nowy silnik ma o 15 proc. mniejszy apetyt na paliwo, co znacząco redukuje koszty. Masa to 17,2-19,2 t, lemiesz ma wymiary 4270 × 660 × 25 mm. Praca napędu i hydrauliki została sprzężona dzięki zaawansowanej elektronice. Operator musi się skupić tylko na precyzyjnym prowadzeniu i dobieraniu wysokości położenia lemiesza do aktualnych warunków gruntowych. Komatsu objęło równiarkę GD675-6 programami Komatsu Care oraz Komtrax. Pierwszy z nich zapewnia użytkownikowi maszyny pełne wsparcie serwisowe w okresie gwarancyjnym i pogwarancyjnym (producent pokrywa koszt przeglądów, które będą konieczne w ciągu pierwszych 2 tys. roboczogodzin), z kolei Komtrax jest zaawansowanym systemem śledzenia poczynań równiarki, pomiaru jej kluczowych parametrów, a także informowania o stwierdzonych nieprawidłowościach.
MISTA
Produkowane w Stalowej Woli przez firmę Mista równiarki RD165 to maszyny występującej w najbardziej popularnej klasie 15t. Równiarki wyposażane są w standardzie w produkowany w Wielkiej Brytanii silnik Cummins spełniający normę emisji spalin Tier 4 Final, automatyczne skrzynie przekładniowe niemieckiego producenta ZF Friedrichshafen AG oraz układ hydrauliki roboczej typu Load Sensing. W zależności od potrzeb klienta i charakterystyki prac dostarczane są w wersji z napędem 6x4 (model RD165C) lub 6x6 (model 6x6). W tym drugim przypadku wyposażone są w niezależnie załączany hydrostatyczny napęd przedniej osi firmy Poclain Hydraulics zwiększający siłę uciągu maszyny o ok. 30 proc. Szeroka gama wyposażenia dodatkowego na życzenie klienta pozwala na optymalne „uszycie” maszyn pod planowany charakter prac.
XCMG
GR135 (napęd 6x4) to maszyna o masie eksploatacyjnej 11 t, wyposażona w silnik marki Cummins. W ofercie jest też m.in. równiarka GR215A (6x6) znajdująca zastosowanie przy pracach drogowych wymagających szczególnie dużej precyzji i wydajności. W skład podstawowego wyposażenia równiarki wchodzą zrywak, lemiesz przedni oraz system monitoringu pracy z trzema kamerami. Elementem wyposażenia opcjonalnego są: pływający lemiesz, awaryjny układ kierowniczy oraz hamulcowy, zdalny wyłącznik silnika, kamera tylna itp. GR 215 jest jedną z najnowocześniejszych maszyn w swojej klasie. Zastosowano hydrokinetyczny napęd, most stanowi jedną zwarta konstrukcję typu tandemowego. Taka konstrukcja mostu oraz odpowiednio skonfigurowane blokady mechanizmów różnicowych i dobranych przełożeń zapewnia maszynie odpowiednią moc w najcięższych warunkach.
T&M nr 12/2017
Tekst: Michał Jurczak
Add comment