Uta wrzesień

loga na www miedzy banery

2. Truck machines 1170x150 px v2

loga na www miedzy banery

Bosch filtry truck 1170x150

loga na www miedzy banery

MAN TGX MY24 Banner 1170 x 150

loga na www miedzy banery

Eurowag

loga na www miedzy banery

Fuchs

loga na www miedzy banery

hella wrzesień

loga na www miedzy banery

1150x300 Actros L

Maszyny dalekiego zasięgu

Producenci i dystrybutorzy ładowarek teleskopowych spodziewają się wzrostu sprzedaży w 2017 roku, po ubiegłorocznym dołku na tym rynku.

W 2016 roku sprzedano w Polsce około 600 nowych maszyn tego typu, podczas gdy co roku dość ustabilizowany rynek wchłania około tysiąca ładowarek. Według Aleksandra Wajnera, regionalnego kierownika sprzedaży – Polska i Europa Centralna w firmie Manitou Polska, spadek popytu nastąpił w branży rolniczej, w związku z okresem przejściowym pomiędzy kolejnymi dotacjami. W roku bieżącym widać ożywienie, związane m.in. z inwestycjami infrastrukturalnymi. Rozstrzygnięto sporo kontraktów, część z nich w formule „Projektuj i buduj”, gdzie już na etapie planowania inwestycyjnego wykonawca wie, że będzie potrzebował określonych maszyn do jego realizacji Stąd zamówienia na sprzęt, który dopiero w przyszłości trafi do pracy.

Ładowarki teleskopowe stają się maszynami coraz bardziej uniwersalnymi - mogą pracować z różnym osprzętem i wykonywać zadania przeznaczone dla żurawia, wózka teleskopowego i podnośnika koszowego. Producenci takich maszyn, wykorzystywanych zarówno w budownictwie, przemyśle jak i rolnictwie, dostosowują ich silniki do coraz bardziej wymagających norm emisji spalin, wprowadzają nowoczesne, elektroniczne systemy sterowania i kontroli, a kabiny są bezpieczniejsze i bardziej komfortowe.

Jak informują przedstawiciele producentów i dystrybutorów, sporo takich maszyn trafia do budownictwa drogowego, gdzie są wykorzystywane zwłaszcza przy budowie mostów i wiaduktów, a później do ich utrzymania. Potrzebuje ich także energetyka oraz kolejnictwo, w związku z modernizacją torów, sieci i infrastruktury kolejowej. Maszyny teleskopowe nie muszą poruszać się po torach, aby wykonywać swoje zadania, chociaż są też (np. w ofercie Manitou)  maszyny dwubieżne, przystosowane do pracy na torach kolejowych. W ubiegłym roku sporym rynkiem dla „teleskopówek” było też budownictwo mieszkaniowe, ale w roku bieżącym obserwuje się  wyczekiwanie, w związku z tym, że przygasł program „Mieszkania dla młodych”.

Generalnie dużym popytem w budownictwie cieszą się ładowarki kompaktowe, które mogą pracować w miejscach o mocno ograniczonej przestrzeni, także maszyny o dużych możliwościach manewrowych. Nadal też więcej sprzedaje się maszyn sztywnoramowych, chociaż nabywcy coraz częściej przekonują się do ładowarek obrotowych, które są droższe, ale zwykle mają większą wysokość podnoszenia. Ładowarki obrotowe mają też tę przewagę nad sztywnoramowymi, że nie trzeba ich tak często przestawiać na placu budowy.

 

Bobcat – nowe sztywnoramowe bez DPF

Nowa seria ładowarek teleskopowych Bobcat składa się z jedenastu modeli o sztywnej ramie. Maksymalny udźwig maszyn nowej serii waha się od 2,6 do 4,1 tony, natomiast wysokość podnoszenia zawiera się w zakresie od 6 do niemal 18 metrów.

Maszyny nowej serii są napędzane silnikiem wysokoprężnym Bobcat D34, który spełnia normy emisji spalin Stage IV. Występuje on w dwóch wersjach. W słabszej, ale oszczędnej, o mocy 75 KM, występuje bez wtrysku roztworu wodnego mocznika (DEF), z układem utleniania katalitycznego (DOC). Model o mocy 100 KM przeznaczony do pracy w trudnych warunkach,  wyposażono w technologię DOC, system selektywnej redukcji katalitycznej (SCR) oraz wtrysk DEF

Cechą wyróżniającą jednostki napędowe Bobcat jest spełnienie norm emisji spalin bez wykorzystania filtra cząstek stałych (DPF). Silniki są natomiast wyposażone w wysokociśnieniowy, sterowany elektronicznie układ wtrysku paliwa Common Rail oraz system recyrkulacji spalin. Wszystkie te cechy pozwoliły producentowi na wyposażenie ładowarek teleskopowych w tryb oszczędzania paliwa ECO. Uruchamiany jest przez operatora za pomocą przycisku na desce rozdzielczej. W trybie tym utrzymane są optymalne parametry działania układu hydraulicznego ładowarki bez konieczności wykorzystywania pełnej mocy silnika. Tryb ECO reguluje główne funkcje maszyny, tak aby osiągnąć najkorzystniejszy stosunek wydajności do zużytego paliwa. Dotychczas było to rozwiązanie stosowane jedynie w modelach o wysokości podnoszenia do 7 m, w nowej serii ładowarek teleskopowych tryb ECO jest dostępny również w ładowarkach o wysokości podnoszenia powyżej 10 m. Firma Bobcat oferuje w standardzie szereg sprawdzonych, inteligentnych rozwiązań, takich jak układ kontroli prędkości SMS (Speed Management System), układ sterowania SHS (Smart Handling System), pomocniczy układ regulacji przepływu AFM (Auxiliary Flow Management) czy system szybkozłączy FCS (Fast Connect System).

Poza wymienionymi systemami, ładowarki teleskopowe tej marki są wyposażone w automatyczny hamulec postojowy, wentylator z opcjonalną funkcją odwracania obrotów  oraz amortyzowany fotel, lampę ostrzegawczą i alarm cofania w standardzie. W modelach o oznaczeniu TL zastosowano ponadto funkcję chowania amortyzatora w standardzie.

Najmniejszym modelem w serii jest kompaktowa ładowarka TL26.60. Maksymalny udźwig tego modelu wynosi 2.600 kg, maksymalny zasięg przedni – 3.010 mm, maksymalna wysokość podnoszenia – 5.800 mm (przy zastosowaniu opon 20”). Nieco większym, kompaktowym modelem jest  TL30.60, z maksymalnym udźwigiem 3.000 kg, wysokością podnoszenia do  5.800 mm i zasięgiem przednim 3.010 mm.

Dzięki kabinie umożliwiającej dwa sposoby montażu, w obu modelach kompaktowych ładowarek Bobcat możliwe jest uzyskanie dwóch różnych wysokości całkowitych. Montaż niski to maksymalna łączna wysokość 2,1 m, natomiast montaż wysoki zapewnia operatorowi lepszą widoczność.

Modele Bobcat o oznaczeniu TL35.70, T35.105, T35.105L oraz T36.120SL to maszyny o średniej wysokości podnoszenia, od 6.889 mm w  TL35.70 do 11.852 mm na stabilizatorach w T36.120SL.

Z kolei modele T35.130S oraz T35.140S są ładowarkami teleskopowymi przeznaczonymi na wynajem. Są to modele o wysokości podnoszenia odpowiednio 12.468 mm oraz 13.656 mm na stabilizatorach. Obie ładowarki mają udźwig znamionowy 3.500 kg.

W ofercie Bobcat są również trzy modele o dużej wysokości podnoszenia:  T35.130SLP, T41.140SLP i T40.180SLP. Charakteryzuje je wysokość podnoszenia od 12.468 mm na stabilizatorach do maksymalnie 17.466 mm na stabilizatorach w T40.180SLP. Udźwig znamionowy tych modeli waha się między 3.500 kg do 4.100 kg w T41.140SLP

 

CAT – ważna jest wydajność i efektywność

W firmie Caterpillar twierdzą, że wysoka wydajność to jeszcze nie wszystko. Często ładowarka teleskopowa musi pracować przez cały dzień, a więc musi być wytrzymała i niezawodna.

– Nasz wyjątkowy system dystrybucji części oraz rozbudowana sieć dealerów zapewniają ciągłą pracę i niezmiennie wysoką wydajność maszyn – twierdzą przedstawiciele firmy.

Ładowarki teleskopowe TH serii C są wyposażane w silniki spełniające wymogi normy Stage IIIB (Tier 4 Interim) dotyczącej emisji spalin oraz w nową skrzynię biegów Powershift, zapewniającą prędkości i zakres przełożeń umożliwiające wykonanie każdego zadania, jak również jazdę po drogach z prędkością do 40 km/h.

Sprawdzony i gruntownie przetestowany układ hydrauliczny jest łatwy w użytkowaniu, szybki, prosty w obsłudze i zaprojektowany z myślą o obniżeniu zużycia paliwa. Prześwit o wysokości do 482,6 mm zwiększa manewrowość maszyny i umożliwia pracę na nierównym terenie.

Ładowarki TH336C, TH337C, TH406C i TH407C (o masie eksploatacyjnej z uchwytem i widłami od 7.630 kg do 8.730 kg, udźwigu nominalnym 3.300-3.700 kg i wysokości podnoszenia 6,1 i 7,3 m) to maszyny o dużej wydajności, zaprojektowane specjalnie do efektywnej pracy w gospodarstwach rolnych. Silniki Cat (dostępne moce: 101 KM, 124 KM i 142 KM) zapewniają im moc i szybkość odpowiednią do wszystkich prac w gospodarstwie rolnym. Sześciobiegowa skrzynia Powershift, stwarza duże możliwości w zakresie holowania i uciągu. Gdy prędkość maszyny zbliża się do 5 km/h automatycznie włącza się układ kontroli komfortu jazdy, który także minimalizuje rozsypywanie materiału oraz chroni konstrukcję maszyny przed obciążeniami udarowymi.

Wysoki prześwit, stały napęd na cztery koła oraz mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu umożliwiają tym maszynom poruszanie się w trudnych warunkach. Duży rozstaw osi pozwala na płynną jazdę w trudnym terenie i zapewnia stabilność podczas krótkich cykli załadunku, bez pogarszania manewrowości. Trzy tryby pracy układu kierowniczego z funkcją automatycznego prostowania kół pozwalają z łatwością przełączać się pomiędzy trybami skrętu czterech kół, skrętu kół przednich i chodu kraba. Wąskie podwozie i blokada osi sprawiają, że manewrowanie w ograniczonej przestrzeni nie stanowi problemu.

Jak zapewnia producent, jedna ładowarka TH serii C może wykonywać wiele zadań. Szeroka gama osprzętu roboczego Cat z szybkozłączami umożliwia wydajną pracę niezależnie od rodzaju wykonywanego zadania.

Układ hydrauliczny z funkcją regulacji wydatku zależnie od obciążenia, krótkie cykle pracy wysięgnika oraz sterowanie przy użyciu jednego joysticka pozwalają wykonywać zadania w najkrótszym możliwym czasie. Układ zawieszenia osprzętu typu "Z" zapewnia dużą siłę odspajania i krótkie cykle robocze, co skutkuje wzrostem wydajności. Układ ten umożliwia uzyskanie większego kąta zrzutu i kąta zgarniania, co ułatwia szybsze napełnianie i opróżnianie łyżki. Funkcja ruchu swobodnego wysięgnika chroni delikatne nawierzchnie przed uszkodzeniami spowodowanymi nadmiernym naciskiem łyżki i wydłuża okres eksploatacji krawędzi natarcia łyżki.

Trwała konstrukcja, łatwa konserwacja i wsparcie oferowane przez dealerów Cat, którzy mogą sprowadzić większość części w ciągu 24 godzin, mają ograniczać do minimum czas przestojów maszyny. Podczas pracy maszyna jest narażona na kontakt z ogromnymi ilościami pyłu i brudu, dlatego zaprojektowano układ chłodzenia, który poradzi sobie z takimi warunkami. Silnik, skrzynia biegów i układ hydrauliczny zostały wyposażone w oddzielne chłodnice wykonane w technologii serpentynowej. Wentylator z napędem hydraulicznym i funkcją zmiany kierunku obrotów może wydmuchiwać zanieczyszczenia z zewnętrznych osłon w zaprogramowanym trybie automatycznym lub w trybie sterowania ręcznego. Dzięki temu można kontynuować pracę w każdych warunkach.

Układ hydrauliczny dysponuje funkcją regulacji wydatku zależnie od obciążenia, co ogranicza zużycie paliwa. Funkcja regulacji wydatku pompy tłokowej, zależnie od obciążenia, sprawia, że pompa pracuje tylko wtedy, gdy jest potrzebna. Układ dopasowany do zaworu podziału wydatku umożliwia płynne, precyzyjne używanie jednocześnie wszystkich funkcji wysięgnika.

Silnik Cat C4.4 spełniający wymogi normy Stage IIIB jest wyposażony w filtr cząstek stałych z układem regeneracji pasywnej, który nie wymaga interwencji operatora. Okres eksploatacji filtra wynosi 8000-10 000 godzin, dzięki czemu maleją koszty posiadania i eksploatacji.

 

LIEBHERR – sprawne na budowie i w przemyśle

Nowe ładowarki teleskopowe firmy Liebherr, z serii TL, oferowane są w trzech wersjach, o udźwigu 3,2-4,1 t (maks. wysokość podnoszenia - 6.925 mm, maks. zasięg - 4.100 mm). Jak zapewnia producent, dzięki swojej znakomitej mocy podnoszenia oraz nieprzeciętnej łatwości manewrowania, zwrotności a także szybkości wykonywanych operacji, sprawdzają się zarówno w wymagających pracach na budowie jak i różnorodnych pracach w przemyśle.  

Wyposażane są w bezstopniowy hydrostatyczny napęd jezdny, wysięgnik o innowacyjnej koncepcji, dokładną i czułą hydraulikę roboczą oraz inteligentne sterowanie elektroniczne Litronic.

Nowo zaprojektowana rama i zbalansowany rozstaw osi zapewniają niski środek ciężkości. W efekcie ładowarki wykonują z imponującą stabilnością prace związane z załadunkiem i sztaplowaniem.

Mocny wysięgnik teleskopowy jest zamontowany nisko na ramie. Silne łożyska ślizgowe pozwalają na doskonałe prowadzenie nawet przy dużych obciążeniach. Wysięgnik oraz teleskopowe cylindry amortyzują pozycję końcową, co zabezpiecza operatora i maszynę podczas przenoszenia ciężkich ładunków. Zoptymalizowany system hydrauliczny połączony z napędem jezdnym i silnikiem diesla o mocy 101 KM gwarantuje precyzyjne cykle pracy i krótkie czasy cyklu.

Wszystkie tryby sterowania można wygodnie wybrać za pomocą dźwigni obsługi - sterowanie przednimi kołami, czterema kołami i tzw. psim chodem.

        

JCB – gabaryty maleją, a możliwości rosną

 Firma JCB wprowadza na rynek nowy 18-metrowy model ładowarki teleskopowej— 540-180 HiViz. Rozszerza w ten sposób gamę oferowanych ładowarek teleskopowych (do 82), która już wcześniej była największa na świecie.

Maszyna 540-180 zapewnia lepszą wydajność i udźwig w porównaniu do  17-metrowej wersji 540-170, mimo że jest o 20% mniejsza. Została zaprojektowana, aby spełniać wymagania wypożyczalni sprzętu i podwykonawców, oferując niższy koszt posiadania, krótszy czas cykli i najlepszą widoczność w klasie, a także poprawioną wysokość podnoszenia i zwiększony zasięg w przód. Przy szerokości zaledwie 2,35 m i długości 6,26 m można zredukować koszty transportu, przewożąc dwie maszyny w jednej ciężarówce z opończą kurtynową lub na jednej przyczepie niskopodwoziowej.

Maszyna 540-180 podnosi na wysokość 17,5 m i dysponuje zasięgiem w przód 13,5 m. Oznacza to zwiększenie wysokości roboczej o 5% w porównaniu do poprzedniego modelu 540-170 przy obciążeniu 2500 kg i pełnej wysokości, a także 10% wzrost zasięgu w przód. Nowy model, którego masa wynosi zaledwie 11.330 kg, jest jednak o 7% lżejszy niż poprzednia wersja, dzięki wzmocnionemu, czteroczęściowemu, napędzanemu łańcuchem wysięgnikowi i ulepszonej konstrukcji podwozia.

Konstrukcja wysięgnika z synchronizacją oznacza jego płynne i precyzyjne przemieszczanie, szybsze wysuwanie i cofanie, a w efekcie skrócenie czasów cykli roboczych (o 20 proc.). Układ hydrauliczny Smart Hydraulics z funkcją regeneracji, obsługiwany za pomocą opcjonalnej pojedynczej dźwigni sterowania, wykorzystuje grawitację do wspomagania funkcji opuszczania i cofania, redukując ilość energii wymaganej podczas pracy. Napędzany łańcuchem wysięgnik, wyposażony w innowacyjny system regulacji łańcucha w celu ograniczenia czynności konserwacyjnych, pozwala także na wykorzystanie pompy hydraulicznej o mniejszej pojemności bez utraty wydajności. Model 540-180 zapewnia 12% wzrost produktywności podczas umieszczania ładunku, oferując wysoką szybkość bez kompromisów w zakresie wydajności i bezpieczeństwa. Nośnik teleskopowy wyposażony jest także w punkty mocowania na poziomie podłoża, które ułatwiają transport.

Maszyna 540-180 jest napędzana sprawdzonym silnikiem wysokoprężnym SmartPower Tier 4 Final EcoMAX firmy JCB, o mocy 74 KM,  bez konieczności stosowania filtra cząstek stałych (DPF) i płynu DEF. Pozwala to na zmniejszenie kosztów eksploatacji. Silnik może rozpędzić maszynę do  prędkości 29 km/h za pośrednictwem czterobiegowej skrzyni biegów JCB Powershift.

Cały układ napędowy został zaprojektowany i skonstruowany przez firmę JCB, a pionowa integracja i innowacyjne przekazywanie mocy poprzez układ Smart Hydraulics sprawia, że maszyna jest zarówno wydajna, jak i oszczędna — zużywa do 10% mniej paliwa. Filozofia korzystania z jednego źródła obowiązuje również w przypadku serwisu i dostaw części, dzięki czemu klienci firmy JCB mogą cieszyć się maksymalnie krótkim czasem przestojów. Jednocześnie możliwość wyłączenia układu oczyszczania spalin sprawia, że maszynę można odsprzedać na całym świecie, co zwiększa jej wartość rezydualną.

 

MANITOU – Easy, czyli prosta obsługa

Grupa Manitou oferuje ładowarki teleskopowe stałe, obrotowe i o dużym udźwigu do pracy w każdym terenie. Dużym popytem cieszy się kompaktowa ładowarka MT 625, o dużych możliwościach manewrowych, mogąca pracować w ciasnych miejscach. W gamie maszyn średnich bestsellerem Manitou jest model MT 732. Firma wprowadziła też takie maszyny w wersji Easy, ze słabszymi silnikami o mocy 75 KM, w których nie trzeba stosować filtrów cząstek stałych, ani systemu redukcji katalitycznej, wymagającego stosowania AdBlue.

Maszyny w wersji Easy są prostsze w obsłudze, tańsze, dla mniej wymagających klientów. Najnowszy model, MRT 2145 Easy to sprzęt przeznaczony do szybkiej, bezpiecznej pracy. Ta jedna maszyna może wykonywać zadania przeznaczone dla żurawia, wózka teleskopowego i podnośnika koszowego. Ładowarka może unieść ładunek na wysokość do 21 metrów. Korzysta przy tym z opatentowanych przez Manitou stabilizatorów w kształcie odnóży pająka, które gwarantują bardzo dużą stabilność podczas manewrowania na wysokości. Obejmują powierzchnię roboczą na podłożu 23,07 mkw. Dostępne w wersji 360 st. (ciągły obrót wieży) szybkie rozkładanie stabilizatorów i automatyczne poziomowanie umożliwiają szybkie ustawienie maszyny stosownie do warunków i potrzeb pracy. Obrót 360 stopni umożliwia stacjonarną pracę z zapewnieniem całkowitej swobody ruchów. Efektem jest oszczędność czasu i zwiększenie wydajności.

         Maszyna może zostać wyposażona w szereg różnorodnych osprzętów roboczych, co pozwala zwiększyć jej uniwersalność. Sprawdzi się zarówno w zadaniach typowo budowlanych, jak i chociażby w dużych magazynach. Standardowo montowany system rozpoznawania osprzętu wykrywa i analizuje typ osprzętu, aby zaproponować odpowiedni tryb pracy. System ten dla bezpieczeństwa pracy ogranicza ruchy zagrażające utracie stabilności maszyny.

Dzięki sporej zwrotności i wygodnej przekładni hydrostatycznej bardzo dobrze radzi sobie w ograniczonej przestrzeni. Napęd hydrostatyczny umożliwia pracę w każdym terenie i precyzje podczas manewrów podjeżdżania lub przemieszczania.

Na nowo skonstruowany teleskopowy wysięgnik z napędem łańcuchowym jest bardziej smukły i wytrzymały. Zapewniono lepszą widoczność z prawej strony maszyny. Przewody hydrauliczne i elektryczne umieszczono we wnętrzu wysięgnika, aby je lepiej chronić przed spadającymi przedmiotami. Lżejsze części konstrukcyjne pozwoliły zwiększyć zasięg i udźwig. Udźwig MRT 2145 Easy wynosi 4,5 tony, a maksymalny zasięg 17,9 metra.

         Ładowarkę napędza 102-konny silnik Perkins, spełniający wymagania norm Stage IIIB/Interim Tier 4. Pokrywa silnika zapewnia łatwy dostęp do wszystkich elementów eksploatacyjnych. Maszyna wyposażona jest w cztery koła skrętne oraz napęd 4x4, zapewniające dobrą trakcję i zwrotność podczas pracy na budowach o małej powierzchni.

         Dzięki intuicyjnemu sterowaniu MRT 2145 Easy jest łatwa w użyciu. Na panelu sterowania zgromadzone są wszystkie funkcje maszyny. Operator jest ciągle wspomagany w trakcie pracy z ładunkiem, m.in. poprzez zintegrowaną diagnostykę i pomoc w nawigacji. Ekran TFT o przekątnej 7 cali informuje go o wszystkich funkcjach maszyny. Dwa dżojstiki w kabinie umożliwiają jednoczesne sterowanie wszystkimi ruchami roboczymi. Ogranicznik prędkości ruchów i stref roboczych zapewnia większą precyzję i łatwość wykonywania pracy. Wszystkimi funkcjami wysięgnika i osprzętu można sterować zdalnie, z ziemi. Panel zdalnego sterowania jest również używany do operowania maszyną z platformy roboczej.

 

Weidemann – maszyny kompaktowe

Ładowarki teleskopowe Weidemann mają kompaktową konstrukcję. Wysokość i szerokość wszystkich maszyn wynosi poniżej 2 m. Dzięki temu te maszyny nadają się do zastosowania w ciasnych miejscach, przy zapewnieniu  wysokiego skoku i wydajności maszyny. Wszystkie uzyskują bardzo małe promienie wewnętrzne. Osiągnięta w ten sposób zwrotność sprawia, że maszyny te są uniwersalne w każdym miejscu zastosowania. Dzięki napędowi na wszystkie koła i wszystkim kołom skrętnym są stabilne i zwrotne. Nisko położony punkt ciężkości maszyny dodatkowo wspiera stabilność.

Seria maszyn obejmuje cztery modele: T4108 – o mocy 26 KM, masie roboczej 2.270 kg (standard), maksymalnym obciążeniu użytecznym 800 kg i szerokości całkowitej 1.413 mm; T4512 - 31KM, 2.700 kg, 1.200 kg, 1.560 mm; T5522 -  49/61 KM, 4.200 kg, 2.200 kg, 1.808 mm; T6027 - 74 KM, 5.225 kg, 2.700 kg, 1.960 mm.

System wspomagania operatora vls (Vertical Lift System) umożliwia płynną pracę i ułatwia ją w trudnym terenie dzięki częściowo zautomatyzowanym ruchom wysięgnika teleskopowego. Dzięki niemal pionowym ruchom podnoszenia i opuszczania stabilność maszyny jest lepsza. System vls sprawdził się już w rolnictwie a innowacja została wielokrotnie wyróżniona w skali międzynarodowej.

Ramię teleskopowe umieszczono pośrodku maszyny, co powoduje mniejsze zwichrowanie. Prowadzenie równoległe przebiega hydraulicznie. Elementy prowadzące w rurze wewnętrznej ramienia teleskopowego nie wymagają konserwacji. Wszystkie ważne przewody hydrauliczne są zabezpieczone przed czynnikami zewnętrznymi.

Napęd za pomocą osi planetarnej zwiększa moment obrotowy na kole i dzięki temu poprawia siłę ciągu. 100-proc. przełączana blokada mechanizmów różnicowych zapewnia w razie potrzeby maksymalną trakcję i siłę uciągową oraz utrzymuje niskie zużycie opon, gdyż jest wyłączona w normalnym trybie jazdy.

Napęd hydrostatyczny na wszystkie koła jest wyposażony w pedał hamulca. Poprzez „calowanie" pedał umożliwia pełzanie pojazdu aż do jego zatrzymania. Za pomocą częściowo wciśniętego pedału hamowania impulsowego można jechać powoli z milimetrową dokładnością w trybie pełzania przy pełnej prędkości obrotowej silnika i jednocześnie szybko podnosić ładunek. Jeśli pedał zostanie głębiej wciśnięty, ruch maszyny zostanie zahamowany. Zaletą pedału hamowania impulsowego jest optymalne rozłożenie wydajności silnika. Poza tym nie jest możliwe tłumienie maszyny.

T&M nr 4/2017

Tekst: Antoni Gostyński

Add comment

Security code Refresh

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE