Naczepy budowlane
Czas na zaawansowane technologie. Po ubiegłorocznym spadku na rynku naczep, przyczep i zabudów do transportu budowlanego (głównie wywrotek), w tym roku zanosi się na duży wzrost sprzedaży.
Rozstrzygnięto przetargi i ruszają inwestycje infrastrukturalne, dofinansowywane z Unii Europejskiej, a to oznacza znaczny wzrost popytu na przewozy tego typu sprzętem.
To dobre wieści po ubiegłorocznym regresie, kiedy to sprzedano w Polsce 3.875 nowych naczep i przyczep wywrotek (wg Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar). Największym popytem cieszyły się pojazdy firmy Wielton (1.524 sztuk), a za nim uplasowały się Bodex (455), Kempf (341), Schmitz (336) i Mega (327). Nabywców znalazły też 754 wywrotki używane (sprowadzone z zagranicy) i w tym przypadku największe wzięcie miały pojazdy Schmitz (182), Benalu (64), Carnehl (49), Kempf (47) i Meiller Kipper (43).
Teraz zaczyna się boom. Przedstawiciele kilku producentów potwierdzili nam, że nastąpił dynamiczny wzrost zamówień na nowe wywrotki, sięgający już nawet produkcji sierpniowej.
Według Piotra Iwańskiego, dyrektora handlowego Schwarzmüller Polska, w efekcie stabilizowania się popytu na transport materiałów budowlanych, a także na skutek zwiększenia liczby kontroli przeładowanych pojazdów rynek zaczyna normalnieć. To znaczy nabywcy w większym stopniu zaczynają interesować się lekkimi wywrotkami o dużej ładowności, o wysokiej jakości wykonania. Kiedy bali się o to, czy będą mieli co wozić, kupowali tanie pojazdy, natomiast mając w dłuższej perspektywie pewność co do popytu na swoje usługi, skłonni są inwestować w bardziej zaawansowane technologicznie naczepy. Co prawa są one droższe, ale dłużej posłużą i zachowają wyższą wartość przy odsprzedaży.
Naczepy budowlane cały czas ewoluują – producenci starają się obniżyć ich masę, uczynić je bardziej przyjaznymi dla użytkowników oraz poprawiać je wizualnie. Ogromny jest też wybór wariantów konstrukcyjnych i wyposażeniowych. Dla przykładu, klienci Wieltonu mogą konfigurować pojazdy z ponad 300 wariantów na stronie internetowej firmy.
Na rynku naczep budowlanych ostatnio pojawiło się sporo nowości.
CMT – nawet z bocznymi drzwiami
Naczepa samowyładowcza produkcji CMT Chojnice ze skrzynią aluminiową panelową przeznaczona jest zarówno do transportu ładunków standardowych (sypkich), jak również, dzięki zastosowaniu na całej lewej stronie drzwi (jak w ruchomych podłogach), może być wykorzystywana do przewożenia ładunków nietypowych. Rzadko spotykane w wywrotkach boczne drzwi zapewniają użytkownikowi lepszy dostęp do transportowanego materiału, ułatwiając rozładunek, nie tylko przy pomocy zainstalowanego w przedniej części siłownika hydraulicznego, ale też np. wózkiem widłowym, podobnie jak załadunek. Jak powiedział nam Łukasz Powroźniak, kierownik działu sprzedaży w firmie CMT, naczepa z bocznymi drzwiami jest o około 30 procent droższa od standardowej, ale dla niektórych użytkowników stanowi świetne rozwiązanie ich problemów transportowych. Została zresztą zaprojektowana na życzenie klienta.
Rama naczepy wykonana jest ze stali wysokogatunkowej, doposażona w komponenty renomowanych producentów. Skrzynia wykonana jest z aluminium o wysokiej klasie ścieralności, co zapewnia jej długotrwałe użytkowanie. Naczepa może być wyposażona z tyłu w drzwi lub klapo-drzwi.
Producent oferuje szeroki zakres dodatkowego wyposażenia. Istnieje też możliwość szerokiej modyfikacji zamówionej naczepy przez biuro konstrukcyjne, w celu dostosowania jej do potrzeb zamawiającego.
Ł. Powroźniak wyjaśnił, że można np. zwiększyć kubaturę naczepy, wydłużyć ją, dołożyć czwartą oś albo zastosować tylko dwie itd. Praktycznie standardem stało się wyposażanie takich naczep w podnoszoną pierwszą oś, ze względu na oszczędność paliwa i opon, ale życzenia nabywców są różne, np. podnoszona pierwsza i trzecia oś albo trzecia oś samoskrętna, stosowana w długich naczepach użytkowanych w ciasnych miejscach, dla poprawienia ich manewrowości.
Feber (Inter Cars) – coraz częściej na alufelgach
Feber oferuje m.in. naczepę half-pipe TYP HP 27 ZS o masie własnej 5.250 kg, pojemności całkowitej 27 m3, ze skrzynią ładunkową o długości wewnątrz 7.260 mm. Dopuszczalna ładowność to 30.750 kg
Skrzynia ładunkowa wykonywana jest z aluminium - ściany boczne z blachy 5 mm, podłoga z blachy 8 mm. Rama to konstrukcja stalowa (DOMEX-STRENX). Nogi podporowe -mechaniczne JOST, 3 osie JOST/MERCEDES z hamulcem tarczowym. Zawieszenie pneumatyczne, pierwsza oś podnoszona automatycznie. Wszystkie elementy stalowe przed lakierowaniem są śrutowane.
W wyposażeniu przewidziano m.in. zawór automatycznego opróżniania poduszek podczas rozładunku, zawór rampowy Ilevel, manometr do pomiaru ciśnienia w poduszkach, podest roboczy mocowany z przodu do skrzyni, plandeka zwijana na bok, zapinana na ekspander lub pasy (3 sztuki), belka spinająca burty.
Łukasz Toboła, kierownik ds. rynku w firmie Feber zwrócił uwagę, że skrzynia naczepy tego rodzaju produkowana jest z trzech arkuszy blachy (dwie ściany i podłoga), a więc ma tylko dwa wzdłużne spawy, które zawsze w takich konstrukcjach są newralgicznymi punktami.
Oprócz opisanej wersji popytem cieszy się wywrotka half-pipe o pojemności 24 m3. Ł. Toboła dodał, że coraz częściej nabywcy życzą sobie wyposażenia naczep wywrotek w aluminiowe obręcze kół, które są lżejsze, trwalsze i ładniejsze od stalowych. Ponadto, dzięki temu, że aluminium lepiej od stali odprowadza ciepło, w przypadku felg aluminiowych klocki i tarcze hamulcowe wytrzymują dłuższe przebiegi.
Fliegl – z najtwardszego aluminium
Nowa naczepa wywrotka Fliegl ALU LIGHT o pojemności 41 m sześc. z wyposażeniem, waży tylko 5.750 kg (bez koła zapasowego mniej). Osadzana jest na ramie z wysokogatunkowej stali. Mulda wykonywana jest z najwyższego jakościowo gatunku aluminium, z największym stopniem ścieralności 110HB BRINELLA. Przedstawiciele Fliegla zapewniają, że ten producent jako jedyny wśród wytwórców naczep stosuje aluminium o takim współczynniku.
Ciekawym pomysłem Fliegla jest stożkowy kształt muldy, zmniejszający opory powietrza. Jest ona z przodu węższa o kilka centymetrów niż z tyłu i to czyni ją bardziej aerodynamiczną.
Rama w lekkich naczepach jest zwężana z przodu. Aby ją wzmocnić, niemiecki producent opracował i opatentował rozwiązanie określane jako curved chassis. Jak wyjaśnił nam Krzysztof Marzec, dyrektor handlowy w firmie Lux-Truck (autoryzowany dealer Fliegl) normalna rama jest z przodu zamknięta prostym profilem, natomiast w tym przypadku rama jest zaokrąglona, dzięki czemu lepiej rozkładają się naprężenia i jest ona bardziej elastyczna i wytrzymała.
Otwory w ramie przetłaczane a nie wycinane! Otwory te nadają jej sprężystość i niezwykłą wytrzymałość, stąd niezawodność ramy Fliegl'a.
Przetłaczane otwory są stosowane przez Fliegl’a konsekwentnie od 20 lat.
W podwoziu - osie SAF (tarcze 430 mm, oś podnoszona). W wyposażeniu – m.in. podest technologiczny, plandeka, klapo-drzwi i przystosowanie do podgrzewania muldy.
Krzysztof Marzec, dyrektor handlowy w firmie Lux-Truck (autoryzowany dealer Fliegl) wyjaśnił, że jest to drogi materiał, który zwiększa koszty produkcji i ceny naczep, ale dzięki zastosowaniu go można było „odchudzić” poszczególne elementy konstrukcyjne i uzyskać niską masę własną pojazdu.
– Jeśli już jakiś klient zdecyduje się na taką naczepę to później wraca do nas i kupuje następne, bo przekonują go do tego korzyści z eksploatacji – powiedział K. Marzec.
KH-Kipper – wywrotka... bez ramy
Nowością w ofercie KH-KIPPER jest bezramowa naczepa samowyładowcza do przewozu materiałów sypkich. Skrzynia unikatowej naczepy wywrotki zamontowana została bezpośrednio na tylnym wózku. Jest to innowacyjne rozwiązanie, właściwie nie spotykane w Europie. Umożliwia łatwy wyjazd z grząskiego terenu lub wyładowanego materiału. Brak ramy pośredniej w zdecydowany sposób obniża wagę naczepy, zwiększając jednocześnie jej ładowność. Naczepę wyróżnia także możliwość łatwego nawracania na niewielkiej powierzchni. Nisko usytuowany środek ciężkości zapewnia bezpieczny, stabilny wyładunek.
Tylnozsypowe naczepy KH-Kipper przeznaczone są głównie do transportu materiałów sypkich i masy bitumicznej. Zabudowy produkowane są z reguły na 3-osiowych podwoziach własnej konstrukcji. Charakterystyczny półokrągły kształt skrzyń zapobiega przyleganiu lepkiego materiału podczas wyładunku. Skrzynia wyróżnia się także mniejszą masą w porównaniu do klasycznej prostokątnej zabudowy z płaską podłogą i niezbędnym użebrowaniem wzmacniającym.
Stosowane w naczepach tej marki wysokojakościowe stale HARDOX i STRENX, ze względu na swoje parametry, zapewniają niższą wagę zabudowy przy jednoczesnym zachowaniu dużej wytrzymałości. Energia kinetyczna uderzenia, nawet przy załadunku materiału o wysokiej frakcji, jest dobrze rozpraszana. Skrzynia naczepy może być wykonana również z aluminium. Zabudowy aluminiowe mogą być nawet o 2 tony lżejsze od zabudów wykonanych ze stali.
Możliwość skonfigurowania naczepy specjalnie do wymagań użytkownika, zapewnia funkcjonalność. Tylna szufla zsypowa przystosowana jest do pracy z rozściełaczem asfaltu. Zamek blokujący skrzynię na ramie zapobiega niepotrzebnym wibracjom w czasie jazdy z pustą skrzynią, co wydłuża żywotność pojazdu.
Plandeka zwijana na bok charakteryzuje się podwyższoną wytrzymałością na wysoką temperaturę. W zastępstwie takiej plandeki na skrzyni naczepy może być zamontowany, sterowny ręcznie lub za pomocą pilota, system plandekowy Cramaro.
Kögel – naczepa wielozadaniowa
Grupa DBK, jako generalny importer naczep Kögel w Polsce, oferuje dla transportu budowlanego naczepę Multi. Umożliwia ona spedytorom realizację najróżniejszych zleceń transportowych. Naczepa burtowa bez trudu przewiezie materiały budowlane odporne na warunki pogodowe, towary na paletach lub materiały o ponadwymiarowej długości i szerokości. Umożliwiają to opcjonalne rozkładane i zdejmowane burty, które można przechować w schowku. Naczepa platforma, dysponująca certyfikatem zgodności z DIN EN 12642 kod XL, jest dostępna z licznymi systemami do zabezpieczania ładunku, jak np. pierścienie mocujące na ścianie przedniej. Stalowa zewnętrzna rama jest perforowana (VarioFix). Pierścienie mocujące na tej ramie umożliwiają elastyczne zabezpieczenie ładunku. Kieszenie na kłonice są dostępne na całej długości powierzchni ładunkowej. Wtykane kłonice można szybko i bezpiecznie schować w dźwigarze wzdłużnym. Boczne schowki na wszystkie burty i kłonice są składane. Opcjonalna tylna oś skrętna ułatwia prowadzenie na zakrętach i zwiększa komfort jazdy. Rama pojazdu jest chroniona przed korozją za pomocą powłoki nanoceramicznej oraz powłoki KTL.
Langendorf – z niską osią wywrotu
Jednym z produktów niemieckiej firmy Langendorf, która od ponad 70 lat dostarcza pojazdy dla branży budowlanej, jest naczepa wywrotka stalowa, rynna. Dostępna jest w pojemnościach: 22,2, 24,3 i 26,9 m3. Skrzynia wykonana jest ze stali HARDOX 450, standardowo ściany boczne i przednia mają grubość 4 mm, a podłoga, o grubości 6 mm lub, na życzenie - 5,7 mm, wykonywana z jednego arkusza, jest automatycznie spawana. W newralgicznych miejscach stosowane są wzmocnienia. Oś wywrotu jest osadzona w ramie poniżej wysokości platformy dla obniżenia środka ciężkości - co jest unikalną zaletą naczep tego producenta. Plandeka dachowa o wysokiej wytrzymałości o grubość 680g/m2, zwijana, jest obsługiwana ręcznie z przodu z pomostu za pomocą pokrętła napędowego. W środku plandeki wzdłuż naczepy stosowana jest rura stalowa oraz wzmocnienia w celu odpowiedniego naprężenia. Nadwozie jest ręcznie polerowane, podwozie i nadwozie gruntowane dwoma warstwami farby i dwoma warstwami lakieru.
Meiller – lekka, choć stalowa
Firma Meiller wprowadziła na rynek nową naczepę wywrotkę MHPS 44/3. Jak zapewniają przedstawiciele firmy, w „odchudzonym” stalowym wariancie jest dostępna już od 5,2 tony, a więc pod tym względem konkuruje już z pojazdami aluminiowymi. Jest to pojazd do transportu m.in. materiałów budowlanych także na dłuższe dystanse. W Polsce popularną wersją jest konstrukcja o grubości podłogi 5 mm i ze ścianami 4 mm (Hardox) o pojemności 25 m3. Z pełnym wyposażeniem taka naczepa waży lekko ponad 6 ton, ale jest solidna i trwała.
Spłaszczony kształt muldy obniża środek ciężkości pojazdu.
W wariancie lekkim burty mają grubość 3 mm, a podłoga 4 mm, zaś pojemność wynosi 22 m3. Taka wywrotka jest polecana nie tyle do częstego przeładunku, co do przewozów na dłuższe dystanse.
Konstruktorzy szukają oszczędności w całym pojeździe. Zastosowano np. lekkie osie BPW z hamulcami tarczowymi. Przy wyborze elementów zabudowy w grę wchodzą tylko lekkie podzespoły: opuszczane podpory, zbiorniki powietrza i koła są wykonane z aluminium. Odpowiednio nowoczesne są światła tylne i reflektory robocze z żarówkami LED. Stanowisko obsługowe naczepy w lekkim wariancie jest całkowicie usunięte. Za zabezpieczenie ładunku dba elektromotoryczna plandeka MEILLER, która oszczędza cenny czas przy każdym załadunku.
Schwarzmüller – wyjątkowo stabilne
Firma Schwarzmüller oferuje bogaty asortyment pojazdów premium, o lekkiej konstrukcji.Stalowe wywrotki segmentowe (wykonywane z trzech elementów – dwa boki i podłoga i tylko dwa wzdłużne spawy) firmy Schwarzmüller są stabilne, zarówno w trakcie rozładunku oraz załadunku, jak i poruszania się po drogach. Wywrotka posiada czteropunktowe (dwa u góry i dwa na dole) ułożyskowanie siłownika. Poprzeczne wzmocnienia ramy zapobiegają skręcaniu ramy podczas kiprowania. Nierzadko bywa, że wywrotki bez takich wzmocnień przewracają się np. podczas silnego wiatru.
Wywrotka segmentowa dostępna jest z wieloma wersjami wyposażenia. Klienci mogą wybierać np. pomiędzy podwoziem stalowym bądź aluminiowym albo pomiędzy muldą wykonaną ze stali lub aluminium o rożnych pojemnosciach.
Techniczna masa całkowita sięga 45 t, masa własna, w wersji aluminium - od 3,9 t od 4,3 t, w wersji stal/aluminium od 4,4 t od 4,8 t, w wersji stalowej od 5,0 t od 5,4 t, aluminium/termomulda z alum. od 4,3 t od 4,7 t, stal/termomulda z alum. od 4,7 t od 5,1 t i w wersji stal/termomulda ze stali od 5,4 t od 5,8 t. (masy dla 2 i 3 -osiowych naczep). Długość wewnątrz od 6,5 do 7,65 m, wysokość wewnątrz 1,47 lub 1,64 m. Pojemność ładunkowa waha się od 21 do 28 m sześc.
Mulda stalowa produkowana jest w 100% z bardzo wytrzymałej blachy Hardox o różnych grubościach. W tzw. termomuldzie skrzynia jest w całości zaizolowana termicznie. Specjalny zestaw drążków umożliwia automatyczne odblokowanie tylnej klapy w trakcie rozładunku wywrotki. Blokada klapy przy opuszczaniu muldy również przebiega automatycznie. W jednym miejscu umieszczono elementy sterujące, np. zawory do luzowania hamulców, urządzenie do podnoszenia i opuszczania, moduły kontroli naczepy oraz blokadę obniżenia, aby ułatwić obsługę pojazdu. Dodatkowa blacha aluminiowa znajdującą się w tylnej części pojazdu chroni muldę przed wczesnym zużyciem.
Mulda aluminiowa waży ok. 900 kg mniej niż wywrotka ze stali. Opcjonalna rama aluminiowa zmniejsza masę pojazdu o 250 kg w porównaniu do wersji wykonanej ze stali. Podest służący do wchodzenia na muldę, kontroli rozładunku, ułatwiający otwieranie i zamykanie plandeki, dostępny jest w wersji z aluminium oraz ze stali.
Producent oferuje do wywrotek segmentowych szereg fabrycznie montowanych opcji wyposażenia. Specjalne urządzenia dozujące ułatwiają kontrolowany rozładunek sypkich materiałów. Skrętna oś naczepy umożliwia pokonywanie wyjątkowo ciasnych zakrętów. Dostępne są też plandeki i osłony sterowane pilotem z kabiny kierowcy. Światła tylne w wersji standardowej wykonane są częściowo w technologii LED. Opcjonalne wyposażenie obejmuje wykonanie całej instalacji w technologii ledowej.
Tisvol – rzadko spotykana równowaga
TISVOL, z ponad 60 letnim doświadczeniem na rynku stał się niewątpliwym liderem na rynku hiszpańskim w produkcji najlżejszych naczep aluminiowych, wyspecjalizowany m.in. w wywrotkach. Pojazdy tej marki są produkowane na zamówienie we wszystkich dostępnych wersjach: panelowej, żebrowanej oraz typu „half pipe” z 1.000 możliwych rozwiązań dla każdego egzemplarza.
Coroa jest najnowszym i unikatowym modelem premium z patentem europejskim. Według producenta jest to najlżejsza, najbezpieczniejsza i najbardziej opłacalna wywrotka. Główną nowością tego pojazdu jest zmodernizowany przód, w którym cylinder znajduje się tuż nad sworzniem, dzięki czemu pojazd zachowuje rzadko spotykaną równowagę. Ta nowa konstrukcja obniża podwozie o 60 mm, a tym samym środek ciężkości jest niższy, co czyni pojazd bardziej stabilnym. Inną z zalet jest zwiększona szerokość wnętrza, co daje więcej możliwości. Nowy model został przyjęty z entuzjazmem przez klientów firmy, ponieważ jest bardziej stabilny w ruchu oraz bardziej bezpieczny podczas podnoszenia. Ułatwione jest też ładowanie za pomocą łopat, co stanowi jeden z głównych problemów podczas pracy z wysokimi pojazdami. Wejście na polski rynek marki TISVOL wspomagane jest przez firmę Krumar Truck & Trailers, eksperta w dziedzinie naczep aluminiowych i wyłącznego dealera w kraju.
Tecnokar – każdy pojazd jest niepowtarzalny
Tecnokar produkuje naczepy wywrotki od 1986 roku. Jak zapewniają przedstawiciele firmy, każdy wyprodukowany pojazd jest niepowtarzalny, stworzony zgodnie z potrzebami i na życzenie klientów. Tecnokar ustawicznie inwestuje w badania, dzięki którym ma własne, opatentowane rozwiązania oraz akcesoria i komponenty dla bardziej wydajnej pracy naczepy. W swojej ofercie posiada naczepy do przewozu materiałów sypkich, wykonane z lekkiej stali Docol, Domex oraz Hardox. Firma posiada oficjalnego i wyłącznego dealera w Polsce, firmę Krumar Truck & Trailer.
Wielton - ponad 300 wariantów
Producent z Wielunia oferuje naczepy wywrotki ze skrzynią stalową, aluminiową oraz typu half-pipe (stalowe i aluminiowe), o pojemności 23-64 m sześc. Wieluński producent wyróżnia się dużą liczbą wersji produkowanych pojazdów. Nabywcy mogą konfigurować je z ponad 300 wariantów (w tym 5 długości ramy) m.in. na stronie internetowej firmy.
Jak wyjaśnił nam Paweł Madziara, szef działu produktu w Wieltonie, skrzynie wywrotek dostępne są w wersji prostokątnej i w kształcie stożka. Te stożkowe, rozszerzające się ku tyłowi, oprócz tego, że są bardziej aerodynamiczne i ciekawsze pod względem designu, ułatwiają kiprowanie rozprężającego się ładunku. Boczne ściany skrzyń są wzmacniane poprzez wzdłużne przetłoczenia, co daje oszczędność materiału. Madziara ujawnił, że obecnie Wielton wprowadza nowe rozwiązania w postaci automatycznie podnoszonych zderzaków i hydraulicznej klapy. Zderzak może być podnoszony do wyładunku ręcznie lub automatycznie. Podobnie jak hydraulicznie podnoszona klapa. W przeciwieństwie do standardowej klapy mechanicznej, pozwala ona na płynne dozowanie materiały podczas rozładunku oraz zabezpiecza klapę podczas kiprowania ładunków o dużej granulacji. Ponadto, przy jej zamykaniu eliminuje się efekt uderzenia o skrzynię. Na razie nowe rozwiązania są wprowadzane do pojazdów przeznaczonych na eksport, ale wkrótce trafią na pewno do wywrotek na rynek krajowy.
Popularnym produktem Wieltonu jest naczepa wywrotka stalowa typu half-pipe NW3SxxSHPKSL dostępna jest w kilku wariantach kubatury – od 26 do 34m sześc. wysokość wewnętrzna – odpowiednio – od 1.515 do, 1.765 mm. Dopuszczalna masa całkowita wynosi 36 ton ((techniczna 39 t), a masa własna – od 5.530, do 5945kg. Takie parametry wagowe dotyczą wersji z osiami tarczowymi, w konfiguracji z aluminiowymi: felgami, zbiornikami powietrza, zderzakiem; 1 nogą zrzutową, bez kosza i koła zapasowego.
Podwozie to konstrukcja stalowa, spawana wykonana z wysokowytrzymałej stali S700. Trzy osie wg wyboru nabywcy (obciążenie techniczne osi do 9.000 kg) – SAF z hamulcem tarczowym lub bębnowym, BPW z hamulcem tarczowym lub bębnowym i DC z tarczowym.
Zawieszenie pneumatyczne, ze stalowymi zbiornikami powietrza. Pierwsza oś podnoszona w cyklu automatycznym z możliwością ręcznego sterowania. Podnoszenie i opuszczanie podwozia za pomocą zaworu H-S.
W układzie hamulcowym stosowany jest system antyblokujący EBS 2S/2M z funkcją stabilizacji pojazdu. Felgi stalowe lub aluminiowe, według wyboru nabywcy.
Skrzynia ładunkowa wykonywana jest z blachy HB 450: ściany 3 mm, podłoga 4 mm. Ściana przednia pochylona pod kątem 20 stopni. Podest roboczy na skrzyni pojazdu z balustradą i wejściem od strony kierowcy. Tylne zamknięcie - klapa do czoła. Siłownik hydrauliczny wg wyboru klienta -
z górnym mocowaniem: Hyva, Binotto; typu short-cover: Binotto. Wszystkie elementy stalowe przed lakierowaniem są dwukrotnie śrutowane. W wyposażeniu przewidziano m.in. opończę zwijaną do boku i łańcuch spinający burty, manometr pomiaru ciśnienia w poduszkach, układ wypowietrzania poduszek. Wyposażenie opcjonalne obejmuje m.in. licznik kilometrów, zbiorniki powietrza aluminiowe, zderzak tylny aluminiowy, składany, przystosowany do pracy z rozściełaczami mas bitumicznych, dodatkową (trzecią) oś podnoszoną, manualnie lub automatycznie zamykany i otwierany dach, z pilotami sterującymi, belkę spinającą burty, ECAS Smart Board, oświetlenie FULL LED, czujniki zużycia klocków hamulcowych. Produkt posiada Europejskie Świadectwo Homologacji. Producent udziela gwarancji na okres 24 miesięcy bez limitu kilometrów.
T&M nr 3/2017
Tekst: Zbigniew Majerowski
Add comment