Uta listopad

loga na www miedzy banery

Inelo 1170x150

loga na www miedzy banery

1150x300 Mercedes

loga na www miedzy banery

Onturtle 1150x150

loga na www miedzy banery

Mecalac 10 2023 750 x 200loga na www miedzy banery

Kaessbohrerloga na www miedzy banery

Hengst maj

DAF CF 370 Low Deck z przyczepą

Następca „podmytówek”. Po wprowadzeniu w październiku ubiegłego roku opłat za przejazd po niemieckich drogach dla pojazdów od 7,5 tony, popularne wcześniej zestawy 12-tonowe przestały być atrakcyjnym środkiem transportu na terytorium naszych zachodnich sąsiadów.

 

Producenci ciężarówek szybko zaoferowali nowe konfiguracje. Przykładem jest DAF CF Low Deck z zabudową Gniotpol i przyczepą centralnoosiową. Taki zestaw jest interesującą propozycją dla przewoźników, którzy wcześniej  używali 12-tonowych zestawów z lekką przyczepą. Trzyosiowy zestaw CF 370 z przyczepą o łącznej dopuszczalnej masie całkowitej 26 ton może zabrać ponad 15 ton ładunku, podczas gdy 12-tonowy 3-osiowy zestaw zabrałby zaledwie kilka ton, a stawka Maut jest taka sama w obu przypadkach.

 

Kabina – kompromisowe rozwiązanie

Zadbano o aerodynamikę, wyposażając pojazd w spojler dachowy i osłony boczne. Kabina sypialna, z dwoma leżankami i wieloma udogodnieniami, powinna sprawdzić się na długich dystansach. Mniejsza, a więc bardziej aerodynamiczna, w porównaniu z typowymi ciężarówkami do transportu międzynarodowego szoferka oznacza mniejsze zużycie paliwa.

Niskie zawieszenie szoferki ułatwia wsiadanie i wysiadanie, ale konsekwencją jest  wysoki tunel silnika, utrudniający poruszanie się w kabinie. Nie ma nic za darmo. Za to wygodną pozycję za kierownicą zapewnia dwustopniowo podgrzewany fotel z zawieszeniem pneumatycznym i wszechstronną regulacją - z regulowanym podparciem ramion i podłokietnikiem. Zadbano też o pasażera, który ma podobny fotel.

Wnętrze wykończono estetycznie, przyjemna w dotyku jest tapicerka foteli, kierownicę obszyto skórą. Wywietrznik dachowy jest sterowany elektrycznie. Na postoju przydają się zasłony wszystkich szyb i dodatkowa zasłona między przestrzenią kierowcy a częścią sypialną.

Jest sporo schowków. Na górnym poziomie - trzy otwarte schowki (łączna pojemność 260 l). Na dolnym poziomie - hermetycznie zamykana skrzynia o pojemności 85 l (po lewej stronie) z zewnętrznym zamknięciem oraz 85-litrowy schowek dostępny po podniesieniu leżanki. W przedziale sypialnym – dwie leżanki. Dolną zaopatrzono w materac Xtra Comfort ze sprężynami w osłonach, grubość 150 mm. Pod leżanką - szuflada z lodówką o pojemności 33 l. Automatyczna regulacja temperatury (ATC) i klimatyzacja utrzymuje temperaturę w kabinie na poziomie ustawionym przez kierowcę.

                  

Tempomat lepszy od kierowcy

Silnik i kabina są dobrze wyciszone. Podczas jazdy dochodzące do kierowcy i pasażera odgłosy pracującego diesla i od kół to zaledwie szmery. Pełne zawieszenie pneumatyczne zapewnia wysoki komfort jazdy i pozwala w szerokim zakresie regulować wysokość pojazdu. Na autostradach i drogach ekspresowych przydaje się tempomat ACC z funkcją Predictive Cruise Control, który, po ustawieniu dystansu, utrzymuje zadaną odległość od poprzedzającego pojazdu. Przewiduje on także ukształtowanie terenu, wykorzystując GPS, aby ustalić dokładne położenie pojazdu i określić sposób pokonania drogi przez kolejne 1-2 km. Priorytetem jest jazda na najwyższym możliwym biegu przez jak najdłuższy dystans, a efektem - mniejsza ilość redukcji i praca silnika przy niższej prędkości obrotowej, co ogranicza zużycie paliwa. Po zbliżeniu się do szczytu wzniesienia system zapobiega zmianie biegu na niższy, „odpuszcza” z prędkości, aby siłą bezwładności przetoczyć się przez grzbiet, za którym auto napędzi się z górki. Tempomat niekiedy też czasowo dopuszcza jazdę z prędkością nieco wyższą od zaprogramowanej (w zakresie wcześniej określonych ograniczeń) w celu zmniejszenia zużycia paliwa. Wielokrotne próby pokazały, że często nawet doświadczony kierowca nie jest w stanie prowadzić pojazdu na wyczucie tak oszczędnie, jak czyni to przewidujący tempomat. Jednym z najważniejszych systemów bezpieczeństwa jest elektroniczny układ kontroli stabilności jazdy (VSC), który zmniejsza ryzyko składania się zestawu w wyniku podsterowności, nadsterowności oraz stanowi dodatkowe zabezpieczenie przed dachowaniem.

 

11-litrowy – dobry wybór

Silnik MX-11 370 (369 KM) to jednostka bardziej efektywna od 13-litrowego turbodiesla. Jest dobrze dobrany dla takiego zestawu. Z wyważoną proporcją siły i zużycia paliwa. Współpracuje z nim niemal niezauważalnie przełączająca biegi zautomatyzowana skrzynia z nadbiegiem AS Tronic, z 12 przełożeniami.

W porównaniu z samochodami napędzanymi silnikiem MX-13 kabina jest niżej zawieszona i łatwiej do niej wsiadać i z niej wysiadać. 11-litrowy diesel zużywa nawet do 3% mniej paliwa niż uważany za oszczędny silnik MX-13 (12,9 l). Jednocześnie jest on lżejszy o ponad 180 kg, co umożliwia uzyskanie większej ładowności. Wysoki moment obrotowy dostępny w szerokim zakresie prędkości obrotowej, pozwala łatwo rozpędzać się bez redukcji biegów.

Wentylowane hamulce tarczowe na osi przedniej i tylnej pozwalają łatwo wytracać prędkość. Wspiera je hamulec silnikowy MX Engine Brake. Jeśli kierowca jedzie przewidująco, pozwala mu unikać używania hamulca zasadniczego.

 

Alternatywa dla ciągnika z naczepą

Ciężarówka z przyczepą jest alternatywą dla zestawu ciągnik z naczepą, dając większą elastyczność w doborze środka transportu, cenną dla tych przewoźników, którzy nie zawsze mają do przetransportowania pełny ładunek. Niekiedy można zrezygnować z przyczepy. Wyposażono ją w trap przejazdowy, co ułatwia za- i rozładunek zestawu przy pomocy wózka widłowego. W czasie jazdy plus takiego zestawu jest taki, że przyczepa mniej zachodzi na zakrętach niż naczepa, więc łatwiej jest poruszać się w ciasnej zabudowie.

Podsumujmy. Nie ma co się oszukiwać – jeśli chodzi o kabinę, to nie jest „krążownik” typu XF, tak więc w transporcie międzynarodowym jakiś stopień niewygody tu wystąpi. Jeśli pominiemy tę niedogodność, a nie potrzebujemy 40-tonowego zestawu, to opisana ciężarówka z przyczepą może być godna polecenia.

 

Podstawowe dane ciężarówki

DMC (adm./techn.)

18/20,5 t

Ładowność

7,79 t

Wymiary ładowni (wewn.) -

długość/szerokość/wysokość


7.740/2.480/ok. 3.000 mm

Kabina

Space Cab, szerok. 2.300 mm

Rozstaw osi

5,7 m

Silnik

MX-11, 10,8 l, Euro 6, DPF/SCR

Moc maksymalna

369 KM przy 1.650 obr/min

Maksymalny moment obrotowy

1.600 Nm przy 1.000-1.650 obr/min

Zbiorniki paliwa

Aluminiowe, 600 + 600 l

Skrzynia biegów

AS Tronic, 12 przełożeń

Zawieszenie przednie/tylne

Pneumatyczne

Układ hamulcowy

Wentylowane tarcze przód i tył, EBS-3, hamulec silnikowy MX

Wyposażenie pojazdu testowego, m.in.: ASR, VSC, tempomat ACC, Predictive Cruise Control, z funkcją FCW i EABS, asystent pasa ruchu, monitorowanie obciążenia osi, centralny zamek,  elektrycznie sterowane szyby i  lusterka (ogrzewane), reflektory LED i światła do jazdy dziennej LED, światła przeciwmgielne i doświetlające zakręty, światła Skylights, fotel kierowcy Luxury Air, fotel zmiennika Comfort Air, skórzana kierownica, elektrycznie regulowane okno dachowe, automatyczna klimatyzacja, lodówka, asystent  kierowcy DPA.

 

Podstawowe dane przyczepy

Typ

Gniotpol P1-109, 1-osiowa

DMC (adm./techn.)

8/10,9 t

DMC zestawu

26 t

Ładowność

7,7 t

Gigant

Długość/szerokość/wysokość ładowni

7.740/2.480/ok. 3.000 mm

Hamulce

Bębnowe, EBS

 

Tekst: Antoni Gostyński

T&M nr 4/2016

 

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE