Uta listopad

loga na www miedzy banery

Inelo 1170x150

loga na www miedzy banery

MAN TGX MY24 Banner 1170 x 150

loga na www miedzy banery

1150x300 Actros L

loga na www miedzy banery

Onturtle 1150x150

loga na www miedzy banery

Mecalac 10 2023 750 x 200loga na www miedzy banery

Kaessbohrerloga na www miedzy banery

Hengst maj

Wozidła przegubowe

Do dużych robót

Wozidła przegubowe mogą imponować parametrami użytkowymi, ale popyt na nie zależy przede wszystkim od skali dużych inwestycji budowlanych. A z tymi obecnie nie jest najlepiej.

Brak oficjalnych danych o ilości sprzedawanych rocznie nowych wodzideł. Reprezentanci importerów zachowują ostrożność w podawaniu konkretnych liczb. Tym niemniej można się dowiedzieć, że tendencja w bieżącym roku powinna być wzrostowa. A czy konkurencję stanowią używane egzemplarze

– Ciężko powiedzieć, że jest to konkurencja, bo klient zdecydowany na zakup nowego nie rozpatruje zakupu używanego i na odwrót – uważa Przemysław Michalski. kierownik produktu maszyny ciężkie oraz używane w firmie Interhandler z Torunia. – Tak czy inaczej więcej sprzedaje się używanych niż nowych.

  Wozidła kupują przeważnie większe firmy, które na swoich placach budowy muszą przewozić ziemię w ciężkim terenie, gdzie standardowa ciężarówka się nie sprawdza. Z kolei minusem wodzideł jest brak możliwości poruszania się po drogach.

Niewątpliwie spodziewany rozwój inwestycji, związany m.in. z nową perspektywą unijną 2014-20, jest dobrym sygnałem dla importerów i dealerów nowych wodzideł. Andrzej Rudner, przedstawiciel handlowy Liebherra, zwraca jednak uwagę, że wiele zależy od tego, kto takie przetargi wygra. Bo jeżeli za robotę wezmą się zagraniczne przedsiębiorstwa, przykładowo z Włoch czy Hiszpanii, jest prawdopodobne że część ciężkiego sprzętu przywiozą ze sobą.

 Bell B30E


Napęd 6x6, centralny dyferencjał rozdziela moment między przodem a tyłem w proporcji 33/67. Ładowność wynosi 28 t, masa własna 19,2 t, całkowita 47,2 t. Objętość nasypowa skrzyni 17,5 m sześc. Silnik Mercedes-Benz z SCR spełnia normy Stage IV / Tier 4Final. Przekazuje moc 329 KM na planetarną przekładnię Allison z 6 biegami do przodu i 1 do tyłu. Na ostatnim przełożeniu B30E osiąga 50 km/h, na wstecznym 7 km/h. Retarder i hamulec silnikowy są automatycznie włączane, gdy operator zdejmie nogę z pedału gazu.

Doosan DA 40

Trzyosiowe wozidło ze skrzynią 24,4 m sześc., o ładowności 40 t (bez tylnej klapy). Jest napędzane silnikiem Scania DC13 (R6) o pojemności 12,7 l i maksymalnej mocy 493 koni, który spełnia normę Stage IV dzięki układom SCR i EGR. Przekładnia 8-biegowa ZF. Maksymalna prędkość wynosi 58 km/h. Konstrukcja zapewnia równe rozłożenie obciążenia na przedniej osi, nawet przy maksymalnym skręceniu. W połączeniu ze swobodną tylną osią typu tandem daje to równomierne rozłożenie obciążenia na każde koło.

Komatsu HM300-5

Cechy charakterystyczne: napęd 6x6, skrzynia 17,1 m3., ładowność 28,0 t. Sześciocylindrowy silnik Komatsu SAA6D125E-7 o pojemności 11 l moc 332 KM spełniający normę Stage IV. Skrzynia biegów automatyczna, 6-biegowa z systemem K-ATOMiCS (Komatsu Advanced Transmission with Optimum Modulation Control System). Prędkość maksymalna – 58,6 km/h. Seryjny satelitarny system monitorowania Komtrax, prezentujący parametry pracy maszyny.

Liebherr TA 240

Większy od TA 230, z napędem 6x6, skrzynią 27 m sześc., ładownością 40 t. Silnik Liebherr D 9508 (V8) ma pojemność 16,2 l, moc 476 KM, poziom emisji III B. Automatyczna skrzynia biegów oraz przekładnia hydrokinetyczna z mostkowaniem przekładni zmianowej. Szybkość maksymalna to 57 km/h, do tyłu 16 km/h. Wydajny retarder zapewnia komfortowa i bezpieczną jazdę w terenie oraz wpływa na zmniejszenie kosztów eksploatacji. Hydraulika pozwalana na wyładunek w ciągu 12 s i opuszczenie skrzyni w 8 s.

Terex TA400

Wozidło z permanentnym napędem 6x6 o ładowności 38 ton. Nasypowa pojemność skrzyni załadowczej 23,3 m sześc. Nowy silnik Scania DC13 dysponuje mocą 444 KM. Skrzynia Allison HD4560, całkowicie automatyczna, ze zintegrowanym zwalniaczem, elektronicznie sterowana, o 6 biegach do przodu i 1 do tyłu. Wysoka, maksymalna szybkość do przodu 60 km/h (do tyłu 7,4 km/h). Klimatyzacja stanowi seryjne wyposażenie, tak samo jak trzech mniejszych modeli TA250, TA300, TA350.

Volvo A25F

Szwedzka marka jest wysoko postrzegana przez polskich klientów. A25F pracuje w trybie 6x6 albo 6x4, zmiany są automatyczne. Ładowność wynosi 24 tony, objętość skrzyni 11,7 m sześc. (nominalna), 15,0 m sześc. (nasypowa). Wersje z tylną klapą otwieraną do góry mają większe pojemności, odpowiednio 12,1 i 15,6 m sześc. Silnik 10,8 l osiąga moc 320 KM. Skrzynia Volvo Power Tronic, w pełni automatyczna, planetarna, dysponuje 6 biegami do przodu, 2 do tyłu. A25F jest w stanie jechać do przodu 53 km/h, do tyłu 13 km/h.

Tekst: Jacek Dobkowski

T&M 2/2015

 

Add comment

Security code Refresh

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE