Uta listopad

loga na www miedzy banery

Inelo 1170x150

loga na www miedzy banery

1150x300 Mercedes

loga na www miedzy banery

Onturtle 1150x150

loga na www miedzy banery

Mecalac 10 2023 750 x 200loga na www miedzy banery

Kaessbohrerloga na www miedzy banery

Hengst maj

96 na dwóch

Mimo kryzysu w branży autokarowej, wywołanego przez pandemię, firma Volvo Buses pokazała na początku lutego nowy, dwupokładowy model 9700 DD, czyli Double Decker.

Trzyosiowy pojazd 6x2 klasy premium do przewozów liniowych, ekspresowych i turystycznych, o wysokości 4 m i maksymalnej długość 14,8 m pomieści na dwóch pokładach do 96 pasażerów. Może być dokładnie dopasowany do zróżnicowanych wymagań klienta i potrzeb operacyjnych, poprzez wybór długości, układu wnętrza, wyposażenia. 9700 DD dołącza do gamy autobusów turystycznych, 9700 i wielokrotnie nagradzanego 9900. Modele te, jak również 9700 DD o wysokości 4,25 m, powstały na tej samej platformie.

– Dwupokładowe autokary cieszą się coraz większą popularnością wśród przewoźników w Europie – mówi Ulf Magnusson, wiceprezes Volvo Buses. – Dlatego z wielką satysfakcją wprowadzamy tę wersję, aby spełnić wysokie wymagania naszych klientów w zakresie jakości, wydajności i produktywności. Otrzymaliśmy już kilka zamówień na autobusy dwupokładowe z rynku skandynawskiego i bardzo cieszy nas fakt, że teraz będziemy mogli zaoferować ten pojazd klasy premium także innym europejskim klientom.

 

Składniki komfortu

Nadwozie zapewnia fińska firma Carrus Delta Oy. Jak podkreślano w czwartek, 4 lutego, podczas wirtualnej prezentacji, pasażerowie będą podróżowali komfortowo i bezpiecznie. Komfort i przyjemną podróż, niezależnie od warunków panujących na zewnątrz, gwarantują takie cechy jak przestronność wnętrza, niski poziom hałasu, ergonomicznie zaprojektowane fotele, wydajna klimatyzacja z oddzielnymi strefami dla pasażerów i kierowcy. Systemy nagłośnienia, systemy multimedialne i informacji pasażerskiej są dostępne w różnych wersjach. Wymiary drzwi, środkowego korytarza, wewnętrznych schodów i wysokość dachu zostały tak pomyślane, aby ułatwić wchodzenie i wychodzenie z pojazdu. Na szeroko rozumiany komfort składa się również przestrzeń bagażowa o objętości do 8 m sześc. Toaleta i aneks kuchenny są oferowane opcjonalnie.

 

Oblicza bezpieczeństwa

Bezpieczeństwo to m.in. trzypunktowe pasy na wszystkich miejscach, a zwłaszcza wszystko co wiąże się z pracą kierowcy. Miejsce kierowcy jest przestronne i podwyższone, dla zwiększenia bezpieczeństwa i doskonałej widoczności na drogę. Autokar jest wyposażony w szereg „pomocników”, takich jak układ monitorowania reakcji kierowcy (Driver Alert Support), układ monitorowania pasa ruchu (Lane Keeping Support), układ ostrzegania o ryzyku kolizji z funkcją awaryjnego hamowania (Collision Warning with Emergency Braking), a także w elektronicznie sterowane hamulce i elektroniczny system stabilizacji i kontroli poślizgu. Dopracowane zawieszenie w połączeniu z niewielką masą karoserii skutkuje nisko położonym środkiem ciężkości i bardzo dobrą stabilnością podczas jazdy.

 

Zarządzanie strefą

Nowy model ma zaawansowane funkcje łączności, co pozwala przewoźnikom lepiej monitorować w czasie rzeczywistym sposób, w jaki autobus jest prowadzony i umożliwia planowanie obsługi serwisowej w celu uzyskania optymalnej wydajności. Jak podkreśla wiceprezes Ulf Magnusson, dzięki funkcji zarządzania strefą (Zone Management) przewoźnik określa, z jaką prędkością autobus może poruszać się w poszczególnych, wcześniej zdefiniowanych strefach. Wpływa to pozytywnie zarówno na bezpieczeństwo, jak i na spalanie.

 

Na różne paliwa

11-litrowa, rzędowa, sześciocylindrowa jednostka Volvo D11K, o mocy 460 koni może pracować nie tylko na zwykłym oleju napędowym, również na biodieslu B100, na HVO i RME. Hydratyzowany olej roślinny HVO (Hydrogenated Vegetable Oil) jest uzyskiwany ze źródeł odnawialnych, przykładowo z odpadów pochodzenia roślinnego. Innego rodzaju biopaliwo stanowią RME (Rapeseed Methyl Esters), estry metylowe kwasów tłuszczowych oleju rzepakowego. Z silnikiem D11K współpracuje skrzynia biegów I-Shift.

T&M nr 2/2021

Tekst: Leon Bilski

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE