Uta listopad

loga na www miedzy banery

Inelo 1170x150

loga na www miedzy banery

1150x300 Mercedes

loga na www miedzy banerybp 2024 karta bp Plus Aral 1170x300px 3

loga na www miedzy banery

Prometeon luty

Oleje Klimowicz banner

loga na www miedzy banery

Kaessbohrerloga na www miedzy banery

Oleje Klimowicz banner 2

Ford Ranger, przybysz z RPA

Tajlandia i RPA to kraje, w których wytwarza się sporo pikapów. Rodzeństwo Ford Ranger i Volkswagen Amarok pochodzi z samego południa Czarnego Lądu.

W przypadku pikapów Ford jest wiodącą marką, wzorem dla Volkswagena. Można i trzeba uznać Amaroka za technicznego klona Rangera, ale na szczęście oba wozy nie są jednakowe. Pomijając już zewnętrzną stylizację, inaczej np. rozwiązano w Fordzie obsługę 4x4. Na środkowym tunelu jest pokrętło, jak w VW, ale sposób pracy układu e-AWD wybiera się przyciskami w jego środku. 2H to wyjściowy napęd na tył, 4A – automatyczne dołączanie przodu poprzez sprzęgło wielopłytkowe stanowiące część skrzynki rozdzielczej, 4H – stały napęd obu osi, po 50 proc. na jedną i drugą, 4L – reduktor. Z kolei obwód pokrętła służy do zmiany trybów pracy auta, jest sześć Drive Modes: Normalny, Eko, Ładunek / Przyczepa, Śliska nawierzchnia, Muł / koleiny, Piasek. Po wybraniu trybu może nastąpić zmiana w układzie napędowym, przykładowo Eko to 2H, a Muł / koleiny to 4H i jeszcze z blokadą tylnego dyfra. Tylko przy trybie Normalnym nie ma żadnej ikonki na dole cyfrowego zestawu wskaźników. Pozostałe tryby są sygnalizowane graficznie, np. Eko jest przez listek, a Muł / koleiny przez piktogram z drzewkiem. W Volkswagenie napęd zmienia się obracając pokrętłem na środkowym tunelu, natomiast tryby jazdy klawiszem Mode na dole środkowej konsoli.

1 (Kopiowanie)     2 (Kopiowanie)     3 (Kopiowanie)     4 (Kopiowanie)

Podczas podróży czuje się, że to ramowa (solidna) konstrukcja. Komfort jak na pikapa jest całkiem znośny, choć wybieranie drobnych nierówności pozostawia nieco do życzenia. W skład tylnego zawieszenia wchodzi sztywny most i resory piórowe. Bardzo dobrym, praktycznym pomysłem są stopnie z boku paki, za tylnymi kołami (VW tego nie ma). W kabinie kierowca doceni sterowanie automatyczną, dwustrefową klimatyzacją pokrętłami i przyciskami poniżej centralnego, dotykowego ekranu. Zdziwi się, że obrotomierz przybrał postać pionowej, nieczytelnej kreski z lewej strony cyfrowego zestawu wskaźników i że trzeba go wpierw „wydobyć”, aby w ogóle był wyświetlany. Służą do tego przyciski na prawym ramieniu kierownicy: Menu, Ustawienia, Zawartość ekranu, Lewy wskaźnik (Obrotomierz lub Brak).

5 (Kopiowanie)     6 (Kopiowanie)     7 (Kopiowanie)     8 (Kopiowanie)

Gwarancja, w tym na lakier, biegnie 2 lata, perforacyjna 12 lat, przeglądy co 2 lata lub 20 tys. km. Ford Protect, tak nazywa się program dodatkowej ochrony pogwarancyjnej, maksymalnie do 4 lat i 200 tys. km. Do takiego samego limitu można zawrzeć kontrakt serwisowy. Ford Ubezpieczenia, z towarzystwem Allianz, już od 2,4 proc. wartości pojazdu, ale ta niska stawka dotyczy klientów indywidualnych „super-bezszkodowych”.

 

Ford Ranger 2.0 EcoBlue Bi-Turbo Wildtrak, czterodrzwiowy, pięciomiejscowy pikap, długość 5370 mm, szerokość 2028 mm (ze złożonymi lusterkami), wysokość 1884 mm, bagażnik 1233 l (z pojemnikiem na roletę), napęd 4x4 (stały na tył, ręcznie albo automatycznie dołączany na przód, reduktor), czterocylindrowy, rzędowy turbodiesel, dwie turbosprężarki, 1996 ccm, 205 KM przy 3750 obr./min, maksymalnie 180 km/h, od 0 do 100 km/h w 10,5 s, średnie spalanie 8,7-8,9 l/100 km, cena 209.600 zł netto, 257.808 zł brutto.

 

Tekst i fot. Jacek Dobkowski

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE