Uta listopad

loga na www miedzy banery

Inelo 1170x150

loga na www miedzy banery

1150x300 Mercedes

loga na www miedzy banerybp 2024 karta bp Plus Aral 1170x300px 3

loga na www miedzy banery

Prometeon luty

Oleje Klimowicz banner

loga na www miedzy banery

Kaessbohrerloga na www miedzy banery

Oleje Klimowicz banner 2

Mitsubishi Fuso Canter jako wywrotka

3,5-tonowy Canter jest podwoziem do zabudowy, w naszym teście z wąską kabiną, trójstronną wywrotkę Scattolini i turbodieslem 3.0 o mocy 130 koni.

Przedstawiciele importera, Daimler Truck Polska posługują się nazwą „Fuso”, jednak w dowodzie rejestracyjnym testowego egzemplarza było napisane wyraźnie „Mitsubishi Fuso” i tej marki będziemy się trzymali. Canter w każdej wersji DMC to mała ciężarówka – silnik znajduje się pod odchylaną kabiną, kierownica przed przednią osią, między pedałem sprzęgła (skrzynia pięciobiegowa) i hamulca wystaje kolumna kierownicy, można skorzystać z hamowania poprzez dławienie wydechu. Wąska kabina ma szerokość 1.695 mm (bez lusterek), szersza jest skrzynia, 1.900 mm. Kabina jest nie tylko wąska, ale i krótka, choć nie można na to specjalnie narzekać, wszak taka wywrotka jeździ przeważnie na krótkich dystansach. Canter zachował nieco tradycyjnych rozwiązań, jak wysuwana antena radiowa ze słupka A czy dźwignia ręcznego. Akurat taki normalny ręczny to duża zaleta w dostawczaku, o czym można przekonać się już przy pierwszym zawracaniu na pochyłości. Poza tym w testowym egzemplarzu było włożone akcesoryjne radio CD, co jako posiadacz całkiem sporej kolekcji kompaktów przyjąłem z najwyższym zadowoleniem.

1 Kopiowanie     2 Kopiowanie     3 Kopiowanie     4 Kopiowanie

Stalowa, trójstronna wywrotka Scattolini ujmuje, że się tak wyrażę, mechanicznym dopracowaniem. Oś obrotu skrzyni ustalasz poprzez cztery sworznie i dwie przetyczki – tył, prawa strona, lewa strona. Przetyczki nieznacznie różnią się kształtem, więc niemożliwe jest ustawienie ich w sworzniach na krzyż. Oprócz tego we właściwej lokalizacji przetyczek pomaga poprzeczna, ruchoma belka pod przednią częścią skrzyni. Przesuwając belkę w bok, za pomocą żółtego uchwytu, zasłaniasz „niewłaściwy” sworzeń po przeciwnej stronie pojazdu. Pilot do wywrotki mieści się za oparciem fotela kierowcy, jest ergonomiczny, prosty w obsłudze. Składa się z jednego pokrętła i dwóch przycisków (jeden wyżej, drugi niżej). Równie łatwo przebiega odryglowanie dolnych zamków tylnej klapy, umożliwiające przy kiprowaniu bardziej bezpieczne otwieranie klapy za pomocą zamków na górze. Służy do tego jedna dźwignia pod skrzynią.

5 Kopiowanie     6 Kopiowanie     7 Kopiowanie     8 Kopiowanie

Cantery są produkowane w Portugalii, w miejscowości Tramagal. Mechaniczna gwarancja, typowa dla japońskich aut, czyli 3 lata i do 100 tys. km, obejmuje również zabudowę. Przeglądy, o zróżnicowanym zakresie, należy robić raz w roku, albo co 40 tys. km. Przy trudnych warunkach eksploatacji niektóre czynności trzeba wykonywać częściej, np. wymianę oleju po 20 tys. km, zamiast po 40. Mitsubishi wskazuje, iż muszą wystąpić co najmniej dwa z siedmiu rodzajów pracy, przykładowo częste uruchamianie i wyłączanie silnika w ciągu 10 min i na dystansie 10 km oraz częsta jazda pod górę (ponad 30 proc. eksploatacji).

 

Mitsubishi Fuso Canter 3S13, dwudrzwiowe, trzymiejscowe podwozie, trójstronna wywrotka, długość 4640 mm, szerokość 1695 mm, wysokość 2105 mm, z zabudową długość 4895 mm i szerokość 1900 mm, zewnętrzne wymiary zabudowy długość 3280 mm, szerokość 1900 mm, wysokość 400 mm, napęd na tył, czterocylindrowy, rzędowy turbodiesel, 2998 ccm, 130 KM przy 2620 obr./min, maksymalnie 140 km/h; od 0 do 100 km/h, średnie spalanie, cena – brak danych.

Tekst i fot. Jacek Dobkowski

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE