Uta listopad

loga na www miedzy banery

Inelo 1170x150

loga na www miedzy banery

1150x300 Mercedes

loga na www miedzy banerybp 2024 karta bp Plus Aral 1170x300px 3

loga na www miedzy banery

Prometeon luty

Oleje Klimowicz banner

loga na www miedzy banery

Kaessbohrerloga na www miedzy banery

Oleje Klimowicz banner 2

IVECO Daily, teraz z Air-Pro

Air-Pro, pod taką nazwą kryje się pneumatyczne zawieszenie tylnej osi. Dzięki niemu łatwiejszy jest załadunek i wyładunek, także podjeżdżanie pod bardzo wysokie krawężniki.

Daily bez wątpienia, od lat, należy do najbardziej wytrzymałych dostawczaków na polskim rynku. Dzięki mocnej konstrukcji, opartej na ramie, bez problemu znosi przekraczanie dopuszczalnej masy całkowitej. Nie pochwalamy tych praktyk, lecz takie bywają polskie realia. W Air-Pro tylna oś z dwoma powietrznymi miechami podnosi się lub opada w czasie poniżej 10 s. Przejście między górnym i dolnym położeniem zajmuje więc niecałe 20 s. Do sterowania takim „zawiasem” służy panel w ładowni, z tyłu, z prawej oraz pokrętło w kabinie, z lewej strony deski rozdzielczej. Pokrętło zajmuje wprawdzie wgłębienie na napoje, ale generalnie usytuowanie po lewej jest dobre. Po pierwsze, można obsługiwać Air-Pro stojąc przy Iveco, po drugie prawa ręka kierowcy, w kabinie ma zawsze więcej zajęcia.

1 Kopiowanie     2 Kopiowanie     3 Kopiowanie     4 Kopiowanie

Cenną zaletą jest możliwość regulacji prześwitu z tyłu również w trakcie jazdy, z niewielkimi prędkościami, do 20 km/h. Granica 20 km/h jest ważna jeszcze z innego powodu. Jeżeli kierowca zapomni przed ruszeniem wcisnąć klawisza D (Drive), czyli zapomni przygotować Daily do jazdy, system sam zapewni wypoziomowanie auta po przekroczeniu 20 km/h. Za pomocą klawisza M (Memory) ustawiasz dowolny poziom z zakresu od Min do Maks i potem przywołujesz go przed załadunkiem czy rozładunkiem. Najbardziej praktycznym wyborem wydaje się pozycja mniej więcej środkowa. To samo pokrętło w kabinie daje wybór trzech trybów reakcji zawieszenia, a konkretnie każdego z czterech amortyzatorów. Load – pozycja do pełnego ładunku, Auto – automatyczne dostosowywanie parametrów, Soft – optymalny komfort bez ładunku. Podczas testu jeździłem na pusto, doceniam tryb Soft, drgania rzeczywiście są minimalne.

5 Kopiowanie        6 Kopiowanie      7 Kopiowanie     8 Kopiowanie

Druga rzecz, warta odnotowania, to opcjonalny fotel kierowcy Hi-Adaptive z pianką dostosowującą się do ciała, z pamięcią kształtu. Pianka to wręcz kosmiczna, wpierw była używana przez amerykańską agencję NASA (National Aeronautics and Space Administration). Fotel jest wygodny, również dzięki zmienionym dźwigniom i obudowie z jego lewej strony. Wysiadając i wsiadając kierowca o nic nie zahacza lewym udem. Tylne drzwi ładowni otwierają się do 180 stopni. Żeby pokonać ogranicznik, trzeba wyjąć pręt, zanim skrzydło drzwi osiągnie 90 stopni. Przy powrocie ze 180 stopni nic nie trzeba robić.

Gwarancja trwa 2 lata, bez limitu przebiegu. Przeglądy Iveco ustaliło co 50 tys. km, albo co 2 lata. Ale jeżeli Daily jest eksploatowane w sposób „miejski intensywny”, od drzwi do drzwi, gdy średnia prędkość jest niższa lub równa 15 km/h, przeglądy olejowe (EO, Engine Oil) trzeba wykonywać co 25 tys. km, ewentualnie co rok.

 

IVECO Daily Furgon 35S16A8 V/P, czterodrzwiowe (w opcji pięciodrzwiowe), trzymiejscowe auto dostawcze, długość 6109 mm, szerokość 2052 mm, wysokość 2694 mm, ładownia 12 m sześc., napęd na tył, czterocylindrowy, rzędowy turbodiesel, 2287 ccm, 156 KM przy 3500 obr./min, prędkość maksymalna 160 km/h, od 0 do 100 km/h brak danych, średnie spalanie 8,2 l/100 km, cena bez opcji 167.100 zł netto (205.533 zł brutto).

 

Tekst i fot. Jacek Dobkowski

 

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE